Suomalaisen pienpanimon kansainvälistymismahdollisuudet Ruotsissa
Stenberg, Taru (2015)
Diplomityö
Stenberg, Taru
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505208670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505208670
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kartoittaa suomalaisen pienpanimon kansainvälistymismahdollisuuksia valitulla kohdemarkkina-alueella, hankkia kattavasti informaatiota kansainvälistymiseen vaadittavista asioista, sekä arvioida toimeksiantajayrityksen valmiuksia kansainvälistymiseen. Tarkoituksena on näiden asioiden perusteella muodostaa suomalaiselle pienpanimolle sopiva kansainvälistymispolku, valita operaatiomuoto kohdemarkkinoilla toimimiseksi sekä hahmotella jo ensimmäiset askeleet kansainvälisen toiminnan aloittamiseksi.
Kansainvälistyminen on kokonaisvaltainen oppimis- ja muutosprosessi, jonka tuloksena yritys laajentaa omaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille. Pienpanimolle kansainvälistyminen asettaa haasteita etenkin resurssien rajallisuuteen liittyen, mutta resursseja voidaan kehittää ja lisätä yritysten välisen verkostoitumisen ja muiden organisaatioiden avulla. Tietämyksen kasvattaminen ja verkostoaseman parantaminen syventää yrityksen kansainvälistä toimintaa ja vie kansainvälistymisprosessia eteenpäin. Suomalaisen pienpanimon kansainvälistymisessä avainasemaan nousee oikean yhteistyökumppanin löytäminen. Huolellinen valmistautuminen parantaa mahdollisuuksia onnistua, mutta kansainvälistymistä voi myös harjoitella ja samalla verkostoitua kohdemarkkinoilla hyödyntämällä pienpanimoille tyypillisiä kansainvälisiä yhteistyömuotoja. The purpose of this Thesis was to investigate internationalization opportunities of a Finnish microbrewery in a chosen market region, to get enough information of the things necessary to become international and to evaluate the acquirements of the employer regarding internationalization. Main goal is to form an internationalization path and operation mode suitable for a Finnish microbrewery and to outline first steps to start international activities.
Internationalization is a comprehensive process of learning and change, which eventually leads to a company expanding its business activities to international markets. For a microbrewery it sets some challenges regarding especially the limitedness of resources, but the resources can be developed and added through networking with other companies or organizations. Increasing knowledge and improving network position deepens the internationalization and takes the process forward. The key point in the internationalization of a Finnish microbrewery is to find the right partner. Thorough preparation improves the possibility to succeed but international activities can also be rehearsed by utilizing international collaboration forms common for microbreweries and by that the company can simultaneously network at the target market.
Kansainvälistyminen on kokonaisvaltainen oppimis- ja muutosprosessi, jonka tuloksena yritys laajentaa omaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille. Pienpanimolle kansainvälistyminen asettaa haasteita etenkin resurssien rajallisuuteen liittyen, mutta resursseja voidaan kehittää ja lisätä yritysten välisen verkostoitumisen ja muiden organisaatioiden avulla. Tietämyksen kasvattaminen ja verkostoaseman parantaminen syventää yrityksen kansainvälistä toimintaa ja vie kansainvälistymisprosessia eteenpäin. Suomalaisen pienpanimon kansainvälistymisessä avainasemaan nousee oikean yhteistyökumppanin löytäminen. Huolellinen valmistautuminen parantaa mahdollisuuksia onnistua, mutta kansainvälistymistä voi myös harjoitella ja samalla verkostoitua kohdemarkkinoilla hyödyntämällä pienpanimoille tyypillisiä kansainvälisiä yhteistyömuotoja.
Internationalization is a comprehensive process of learning and change, which eventually leads to a company expanding its business activities to international markets. For a microbrewery it sets some challenges regarding especially the limitedness of resources, but the resources can be developed and added through networking with other companies or organizations. Increasing knowledge and improving network position deepens the internationalization and takes the process forward. The key point in the internationalization of a Finnish microbrewery is to find the right partner. Thorough preparation improves the possibility to succeed but international activities can also be rehearsed by utilizing international collaboration forms common for microbreweries and by that the company can simultaneously network at the target market.