Logistiikkayhteistyön kehittäminen logistiikkapalveluyrityksen ja asiakasyrityksen välillä
Salo, Kirsti (2015)
Diplomityö
Salo, Kirsti
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505218692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505218692
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana oli yritysyhteistyön nykytilan ja siinä havaittavien ongelmakohtien kartoittaminen. Näiden havaittujen ongelmakohtien taustat ja vaikutus yhteistyön onnistumiseen tutkittiin. Yhteistyön kehittämisen kannalta merkittävimmät ongelmakohdat valittiin toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaisesti, joiden taustalla puolestaan vaikuttivat vahvasti asiakasyrityksen vaatimukset. Tästä syystä ongelma-analyysin pohjana käytettiinkin heidän suorittamia auditointeja.
Auditointitulosten ja henkilöhaastatteluiden perusteella merkittävimmiksi ongelmiksi nousivat raportointi ja kuormansuunnittelu. Nämä valittiin varsinaisen kehitystyön kohteiksi. Tiedonkulun ja tietojärjestelmien nähtiin olevan siinä ratkaisevassa asemassa. Jo näiden kahden edellä mainitun epäkohdan ratkaiseminen vaikuttaisi yritysten väliseen yhteistyöhön positiivisesti. Lisäksi työssä tarkasteltiin myös laajemmin yhteistyön kehittämistä pitkällä aikavälillä sekä muihin asiakassuhteisiin.
Työn tarkoituksena ei ollut luoda valmista ratkaisumallia, vaan ennemminkin kartoittaa mahdollisia kehityssuuntia sekä tutkia niiden vaikutuksia yhteistyöhön. The basis of the master´s thesis was surveying the present state of logistics co-operation and the issues involved. The background of these issues and their influence to the success of co-operation was researched. The most relevant issues in the light of developing the co-operation were chosen according to the wishes of the logistics contractor. The requirements of the customer company influenced those wishes heavily and for this reason the audits performed by them were the base of the problem analysis.
According to the audit results and interviews, reporting and load planning rose as the most significant issues. These were chosen as main targets for the development. Communication and IT-solutions were discovered also to play a very big role in the development. Even solving these two issues mentioned above would affect the co-operation of the two companies positively. Additionally, developing this co-operation in the long term and other company relations were examined extensively.
The goal of this thesis was to examine development possibilities and their influence in co-operation, rather than to create a complete solution.
Auditointitulosten ja henkilöhaastatteluiden perusteella merkittävimmiksi ongelmiksi nousivat raportointi ja kuormansuunnittelu. Nämä valittiin varsinaisen kehitystyön kohteiksi. Tiedonkulun ja tietojärjestelmien nähtiin olevan siinä ratkaisevassa asemassa. Jo näiden kahden edellä mainitun epäkohdan ratkaiseminen vaikuttaisi yritysten väliseen yhteistyöhön positiivisesti. Lisäksi työssä tarkasteltiin myös laajemmin yhteistyön kehittämistä pitkällä aikavälillä sekä muihin asiakassuhteisiin.
Työn tarkoituksena ei ollut luoda valmista ratkaisumallia, vaan ennemminkin kartoittaa mahdollisia kehityssuuntia sekä tutkia niiden vaikutuksia yhteistyöhön.
According to the audit results and interviews, reporting and load planning rose as the most significant issues. These were chosen as main targets for the development. Communication and IT-solutions were discovered also to play a very big role in the development. Even solving these two issues mentioned above would affect the co-operation of the two companies positively. Additionally, developing this co-operation in the long term and other company relations were examined extensively.
The goal of this thesis was to examine development possibilities and their influence in co-operation, rather than to create a complete solution.