Metsäteollisuuden ympäristöstrategia hallinnon näkökulmasta: Metsäteollisuuden kehitysskenaariot vuoteen 2020
Kivistö, Aija; Ikonen, Ulla; Tanskanen, Toni; Ojanen, Pekka; Pesari, Juha (2013)
Kivistö, Aija
Ikonen, Ulla
Tanskanen, Toni
Ojanen, Pekka
Pesari, Juha
2013
Suomen ELY-keskus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-876-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-876-1
Tiivistelmä
Suomen metsäteollisuus elää voimakasta uusiutumis- ja murrosvaihetta, joka ilmenee muutoksina yksittäisten tehtaiden ja tehdasintegraattien toiminnassa. Monia yksikköjä on poistunut tuotannosta ja tuotannon painotusta on muutettu. Toisaalta metsäteollisuus on suuntaamassa uusille aloille, jolloin tuotteina voivat olla esimerkiksi erilaiset biopolttoaineet, kemianteollisuuden raaka-aineet ja uuden sukupolven paperi- ja kartonkituotteet.
Metsäteollisuuden muuttuminen ja laitosten monimutkaistuminen sekä jatkuvasti lisääntyvä tiedontarve asettavat yhä suurempia vaatimuksia sekä toiminnanharjoittajien ympäristövastaaville että viranomaisille. Hallinnon jatkuva muutos ja niukkenevat voimavarat voivat johtaa siihen, että käytännön lupa- ja valvontatyöhön jää yhä vähemmän aikaa.
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen koordinoima hanke ”Metsäteollisuuden ympäristöstrategia vuoteen 2020 - hallinnon näkökulma” pyrkii vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin strategiatyön avulla. Hankkeen tarkoituksena oli tarkastella metsäteollisuuden ympäristönäkökohtia niistä lähtökohdista, joihin yritys voi vaikuttaa raaka-aineen tulosta tehtaalle ja tuotteen lähdöstä tehtaalta sekä tehtaan perustamisesta sulkemiseen ja jälkihoitoon asti. Tavoitteena oli määritellä toiminnoille toimiva ympäristöstrategia. Strategiassa pyrittiin löytämään yhteisymmärrys toiminnanharjoittajan ja viranomaisen kanssa mm. siitä, miten otetaan käyttöön parhaat käytännöt niin teollisuudessa kuin hallinnossakin, toimitaan uusien BAT-, IED- ja vesienhoitoperiaatteiden mukaisesti sekä edistetään kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden markkinoille tuloa ja otetaan ennakointi tavaksi -lähtökohta käyttöön kaikessa toiminnassa.
Hanketyössä esille nousseet haasteet ryhmiteltiin aihelueittain kolmeksi pääkohdaksi tärkeysjärjestyksessä: viranomaisen ja teollisuuden tiedonkulun ja tietämyksen parantaminen, lupa-, valvonta- ja hallintoprosessien parantaminen sekä uusien haasteiden kartoittaminen ja niihin reagointi. Haasteiden ratkaisukeinoiksi etsittiin käytännön toimenpiteitä sekä määriteltiin niille vastuutahot. Toimenpiteiksi esitettiin mm. viranomaisen ja teollisuuden yhteisiä koulutuspäiviä, asiantuntijapaneelin perustamista sekä lupamääräysten antamista myös tehtaan tai tuotantoyksikön sulkemisen tai muuttamisen varalle. Riittävien resurssien ja tietotaidon turvaaminen niin hallinnossa kuin teollisuudessa on ehdoton edellytys toimenpiteiden onnistumiselle The Finnish forest industry is going through remarkable change which manifests itself as new operation strategies of individual plants and integrated mills. Many units have closed and the direction of production has changed. On the other hand, forest industry is moving into new areas. The product palettes are now expanding to various bio-fuels, chemical feedstocks and to a new generation paper and board products.
The forest industry's renewal, increasing complexity and ever-growing need for information create increasingly higher demands for both the operators and the environmental authorities. Management of continuous change and resources in the environmental administration can mean that less and less time and resources can be allocated for the licensing and controlling work in the future.
The Centre for Economic Development, Transport and the Environment, Southeast Finland, under the project “Environment Strategy for Forest Industry by the year 2020”, aims at meeting the future challenges by creating a strategy for the next ten years. The purpose of the strategy is to study the environmental viewpoints taking into account factors which the enterprise can affect on, starting from the delivery of raw materials to the mill and the transportation of the final product from the mill as well as the establishment and closure of the mill. The aim was to define a workable environment strategy for the operations. In the strategy, common understanding between the operation trainer and the authorities was sought regarding e.g. the adoption of the best available practices both in the industry and administration, acting according to the new BAT, IED and water management principles as well as enhancing the market entry of sustainable products and practicing proactivity in all operations.
The challenges found were classified into three main groups by theme: improving the communication and knowhow of authorities and industry, improving the permit, monitoring and administration processes, and mapping new challenges and reacting in them. Practical solutions were sought and responsible actors were defined, e.g. the following suggestion were given: organising common trainings for authorities and industry, establishing a panel of specialists and giving permit orders for the case of closing or changing the operation of a production unit. Ensuring sufficient resources both in industry and administration is an absolute requirement for meeting these goals
Metsäteollisuuden muuttuminen ja laitosten monimutkaistuminen sekä jatkuvasti lisääntyvä tiedontarve asettavat yhä suurempia vaatimuksia sekä toiminnanharjoittajien ympäristövastaaville että viranomaisille. Hallinnon jatkuva muutos ja niukkenevat voimavarat voivat johtaa siihen, että käytännön lupa- ja valvontatyöhön jää yhä vähemmän aikaa.
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen koordinoima hanke ”Metsäteollisuuden ympäristöstrategia vuoteen 2020 - hallinnon näkökulma” pyrkii vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin strategiatyön avulla. Hankkeen tarkoituksena oli tarkastella metsäteollisuuden ympäristönäkökohtia niistä lähtökohdista, joihin yritys voi vaikuttaa raaka-aineen tulosta tehtaalle ja tuotteen lähdöstä tehtaalta sekä tehtaan perustamisesta sulkemiseen ja jälkihoitoon asti. Tavoitteena oli määritellä toiminnoille toimiva ympäristöstrategia. Strategiassa pyrittiin löytämään yhteisymmärrys toiminnanharjoittajan ja viranomaisen kanssa mm. siitä, miten otetaan käyttöön parhaat käytännöt niin teollisuudessa kuin hallinnossakin, toimitaan uusien BAT-, IED- ja vesienhoitoperiaatteiden mukaisesti sekä edistetään kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden markkinoille tuloa ja otetaan ennakointi tavaksi -lähtökohta käyttöön kaikessa toiminnassa.
Hanketyössä esille nousseet haasteet ryhmiteltiin aihelueittain kolmeksi pääkohdaksi tärkeysjärjestyksessä: viranomaisen ja teollisuuden tiedonkulun ja tietämyksen parantaminen, lupa-, valvonta- ja hallintoprosessien parantaminen sekä uusien haasteiden kartoittaminen ja niihin reagointi. Haasteiden ratkaisukeinoiksi etsittiin käytännön toimenpiteitä sekä määriteltiin niille vastuutahot. Toimenpiteiksi esitettiin mm. viranomaisen ja teollisuuden yhteisiä koulutuspäiviä, asiantuntijapaneelin perustamista sekä lupamääräysten antamista myös tehtaan tai tuotantoyksikön sulkemisen tai muuttamisen varalle. Riittävien resurssien ja tietotaidon turvaaminen niin hallinnossa kuin teollisuudessa on ehdoton edellytys toimenpiteiden onnistumiselle
The forest industry's renewal, increasing complexity and ever-growing need for information create increasingly higher demands for both the operators and the environmental authorities. Management of continuous change and resources in the environmental administration can mean that less and less time and resources can be allocated for the licensing and controlling work in the future.
The Centre for Economic Development, Transport and the Environment, Southeast Finland, under the project “Environment Strategy for Forest Industry by the year 2020”, aims at meeting the future challenges by creating a strategy for the next ten years. The purpose of the strategy is to study the environmental viewpoints taking into account factors which the enterprise can affect on, starting from the delivery of raw materials to the mill and the transportation of the final product from the mill as well as the establishment and closure of the mill. The aim was to define a workable environment strategy for the operations. In the strategy, common understanding between the operation trainer and the authorities was sought regarding e.g. the adoption of the best available practices both in the industry and administration, acting according to the new BAT, IED and water management principles as well as enhancing the market entry of sustainable products and practicing proactivity in all operations.
The challenges found were classified into three main groups by theme: improving the communication and knowhow of authorities and industry, improving the permit, monitoring and administration processes, and mapping new challenges and reacting in them. Practical solutions were sought and responsible actors were defined, e.g. the following suggestion were given: organising common trainings for authorities and industry, establishing a panel of specialists and giving permit orders for the case of closing or changing the operation of a production unit. Ensuring sufficient resources both in industry and administration is an absolute requirement for meeting these goals
Lähdeviite
Kivistö, Ulla Ikonen, Toni Tanskanen, Esa Vakkilainen, Pekka Ojanen, Juha Pesari. (2013) Metsäteollisuuden ympäristöstrategia hallinnon näkökulmasta : metsäteollisuuden kehitysskenaariot vuoteen 2020. ( Raportteja / Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus 96/2013). ISBN 978-952-257-876-1 (PDF). 63 s.