Yritysten sähkön kysyntäjouston tuotteistaminen
Tolonen, Sami (2015)
Diplomityö
Tolonen, Sami
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505228803
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505228803
Tiivistelmä
Muuttuva sähköntuotantorakenne yhdessä Euroopan yhdentyvien sähkömarkkinoiden kanssa muuttaa energiayhtiöiden toimintaympäristöä tulevaisuudessa. Markkinoilta poistu-va säätökykyinen lauhdevoima ja lisääntyvä säiden mukaan vaihteleva tuuli- ja aurin-koenergia lisäävät säätövoiman tarvetta energiajärjestelmässä. Osa lisääntyvästä säätövoi-man tarpeesta voidaan kattaa kulutuksen kysyntäjoustoa lisäämällä.
Tässä työssä tavoitteena on kehittää Savon Voima Oyj:lle kysyntäjoutopalvelu yritysasiak-kaille. Työssä kartoitetaan kysyntäjouston eri markkinapaikkojen mahdollisuuksia kysyntä-jouston toteuttamiselle, sekä käydään läpi niiden asettamia rajoitteita kysyntäjouston to-teuttamisen kannalta.
Työn osana kehitettyä kysyntäjouston potentiaalin laskentatyökalua käytetään arvioitaessa valittujen pilottiasiakkaiden potentiaalia Elspot-markkinoille osallistuvan kysyntäjouston osalta. Laskennan tulosten perusteella kysyntäjouston toteuttaminen Elspot-markkinoille on kannattavaa valittujen pilottiasiakkaiden kohdalla.
Työssä käydään läpi kysyntäjoustopalvelun prosessia, sen vaiheita sekä huomioon otettavia asioita tarjottaessa kysyntäjoustopalvelua yrityksille. Lopuksi esitetään liiketoimintamalli, jolla palvelua lähdetään yritysasiakkaille tarjoamaan. Liiketoimintamallissa esitetään koh-deryhmät ja markkinat kysyntäjouston toteuttamiselle. Variable power generation structure with integration of European electricity markets changes business environment of electricity companies. As adjustable power generation capacity such as condensing power retires from market and wind and solar energy produc-tion is increasing that increases need for adjustable power in energy system. Part of that need is plausible fulfill with increasing demand response of consumption.
The purpose of this Master´s Thesis is develop service from demand response that Savon Voima Plc can offer to companies. Different market options, their potential and restrictions that they set for demand response are looked in this Thesis.
As part of work tool to calculate demand response potential for customers which load is offered to Elspot-markets is developed. In this Thesis it´s used to calculate potential of chosen pilot customers. Results indicate that for chosen pilot customer it´s profitable to execute demand response at Elspot-markets.
Demand response process and it´s different phases and things to taking into account when offering service to companies are presented. Finally business model that is used is present-ed in the Thesis. Business model includes different customer segments and markets.
Tässä työssä tavoitteena on kehittää Savon Voima Oyj:lle kysyntäjoutopalvelu yritysasiak-kaille. Työssä kartoitetaan kysyntäjouston eri markkinapaikkojen mahdollisuuksia kysyntä-jouston toteuttamiselle, sekä käydään läpi niiden asettamia rajoitteita kysyntäjouston to-teuttamisen kannalta.
Työn osana kehitettyä kysyntäjouston potentiaalin laskentatyökalua käytetään arvioitaessa valittujen pilottiasiakkaiden potentiaalia Elspot-markkinoille osallistuvan kysyntäjouston osalta. Laskennan tulosten perusteella kysyntäjouston toteuttaminen Elspot-markkinoille on kannattavaa valittujen pilottiasiakkaiden kohdalla.
Työssä käydään läpi kysyntäjoustopalvelun prosessia, sen vaiheita sekä huomioon otettavia asioita tarjottaessa kysyntäjoustopalvelua yrityksille. Lopuksi esitetään liiketoimintamalli, jolla palvelua lähdetään yritysasiakkaille tarjoamaan. Liiketoimintamallissa esitetään koh-deryhmät ja markkinat kysyntäjouston toteuttamiselle.
The purpose of this Master´s Thesis is develop service from demand response that Savon Voima Plc can offer to companies. Different market options, their potential and restrictions that they set for demand response are looked in this Thesis.
As part of work tool to calculate demand response potential for customers which load is offered to Elspot-markets is developed. In this Thesis it´s used to calculate potential of chosen pilot customers. Results indicate that for chosen pilot customer it´s profitable to execute demand response at Elspot-markets.
Demand response process and it´s different phases and things to taking into account when offering service to companies are presented. Finally business model that is used is present-ed in the Thesis. Business model includes different customer segments and markets.