Terveystiedon tietoportaalin ja sähköisen palvelun käytettävyystestaus
Khvatov, Artem (2015)
Kandidaatintyö
Khvatov, Artem
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015060810060
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015060810060
Tiivistelmä
Tässä työssä arvioidaan terveydenhuollon sähköisten palveluiden käytettävyyttä.
Tavoitteena on selvittää kuinka Hyvis.fi tyyppisen sivuston käytettävyyttä voidaan
parantaa käyttäjän näkökulmasta. Käytännön työnä suoritettiin heuristinen arvio Hyvis.fi
sivustolle ja sen kilpailijoiden ratkaisuille. Näin pyrittiin selvittämään syitä miksi Hyvis.fi
sivuston käytettävyys ei ole yhtä hyvä kuin kilpailijoilla. Tuloksista selvisi, että
todennäköisin syy on monimutkainen ja epälooginen dialogi käyttäjän kanssa. Sivuston
rakenne ei ole yhtä yksinkertainen ja yhdenmukainen, kuin muissa testatuissa sivustoissa.
Jatkossa on tehtävä käytettävyystestausta selvittääkseen, mitkä toiminnot ovat eniten ja
vähiten käytettyjä. Eniten käytetyt toiminnot on tuotava paremmin esille käyttäjille ja
vähiten käytetyt piilottaa tai poistaa täysin. Hyvis.fi sivuston tapauksessa huono dialogi
vaikuttaa niin vakavalta ongelma, että muut käytettävyysongelmat johtuvat osittain siitä. This work focuses on evaluation of electric services of health-care portals. The aim of the
work is to find out ways to improve usability of websites like Hyvis.fi from user
perspective. Heuristic evaluation for Hyvis.fi and it's competitors was done in order to find
out why usability of Hyvis.fi website is not as good as its competitors. Test results indicate
that the most probable reason for this is complex and illogical dialog with the user.
Hyvis.fi websites structure is not as uniform and simple in comparison to the other tested
websites. Usability testing should be done in future to find out which parts of the Hyvis.fi
website are most and least used. Most frequently used parts should be made more visible
while least used should be hidden or removed completely. In case of Hyvis.fi website the
problem with dialog seems to be so critical that other problems are being partly caused by
it.
Tavoitteena on selvittää kuinka Hyvis.fi tyyppisen sivuston käytettävyyttä voidaan
parantaa käyttäjän näkökulmasta. Käytännön työnä suoritettiin heuristinen arvio Hyvis.fi
sivustolle ja sen kilpailijoiden ratkaisuille. Näin pyrittiin selvittämään syitä miksi Hyvis.fi
sivuston käytettävyys ei ole yhtä hyvä kuin kilpailijoilla. Tuloksista selvisi, että
todennäköisin syy on monimutkainen ja epälooginen dialogi käyttäjän kanssa. Sivuston
rakenne ei ole yhtä yksinkertainen ja yhdenmukainen, kuin muissa testatuissa sivustoissa.
Jatkossa on tehtävä käytettävyystestausta selvittääkseen, mitkä toiminnot ovat eniten ja
vähiten käytettyjä. Eniten käytetyt toiminnot on tuotava paremmin esille käyttäjille ja
vähiten käytetyt piilottaa tai poistaa täysin. Hyvis.fi sivuston tapauksessa huono dialogi
vaikuttaa niin vakavalta ongelma, että muut käytettävyysongelmat johtuvat osittain siitä.
work is to find out ways to improve usability of websites like Hyvis.fi from user
perspective. Heuristic evaluation for Hyvis.fi and it's competitors was done in order to find
out why usability of Hyvis.fi website is not as good as its competitors. Test results indicate
that the most probable reason for this is complex and illogical dialog with the user.
Hyvis.fi websites structure is not as uniform and simple in comparison to the other tested
websites. Usability testing should be done in future to find out which parts of the Hyvis.fi
website are most and least used. Most frequently used parts should be made more visible
while least used should be hidden or removed completely. In case of Hyvis.fi website the
problem with dialog seems to be so critical that other problems are being partly caused by
it.