Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eleohjaus Google Cardboard-virtuaaliympäristöön käyttäen älypuhelimen kameraa

Liukka, Niko (2015)

Katso/Avaa
Loppuraportti.pdf (1.368Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Liukka, Niko
2015

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015070610559

Tiivistelmä

Tässä opinnäytetyössä on toteutettu ja arvioitu virtuaalitodellisuuteen soveltuvaa
käyttöliittymää. Motivaationa työlle oli Google Cardboardin mahdollistama todentuntuinen
virtuaalikokemus älypuhelimen hinnalla. Cardboard-ympäristöön ei kuitenkaan ollut
olemassa kattavaa käyttöliittymää ja tämän työn tavoitteena olikin selvittää, onko
älypuhelimen kameraa mahdollista käyttää eleohjauksen toteuttamiseen niin että ohjaus on
käytettävyydeltään kelvollinen ja se tukee läsnäolon tunteen syntymistä. Asian
selvittämiseksi kehitettiin testipeli, jolla eleohjausta verrattiin Cardboardin
oletuskäyttöliittymään. Koehenkilöt saavuttivat ehdotetulla käyttöliittymällä testipelissä
keskimäärin 45-% korkeampia pistemääriä ja lisäksi he arvioivat sen olleen toimiva ja sen
synnyttämän läsnäolon tunteen olleen voimakkaampaa.
 
User interface for virtual reality is developed and evaluated in this thesis. The motivation
for thesis was the realistic virtual experience that Google Cardboard made possible for the
price of a smart phone. However Cardboard environment didn't have comprehensive user
interface and thus the goal of this work was to find out if it was possible to implement
gesture based user interface for virtual reality using smart phone's camera. The usability of
the interface should be at least decent and interface should promote the feeling of presence.
A demo game was developed to answer these questions. Test subjects played the demo
game with both the proposed gesture interface and with the Cardboard's default interface.
Test subjects achieved on average 45-% higher scores in demo game with the proposed
interface. They also thought that proposed interface was usable and that the feeling of
presence was stronger with the proposed interface.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6271]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste