Evaluation of Major E-commerce Companies Business Model
Ripatti, Taneli (2015)
Diplomityö
Ripatti, Taneli
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015072010661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015072010661
Tiivistelmä
Technological advances have enabled a large spread of online retailers. E-commerce business is challenging the nature of traditional foundation of trade, therefore trade is on transition. The Internet allows consumers to compare and examine online store offerings, regardless of place and time. Digitalization has created new opportunities for creating customer value.
The growing trend towards online shopping world has taken place in a very short period of time. Businesses, either use e-commerce as an additional operation, or completely rely, on the Internet business opportunities. The aim of this Master`s thesis is to define and evaluate key business model factors of two major e-commerce companies, Alibaba.com and Amazon.com. These key business model factors have a positive effect on successful e-commerce business. In addition, Alibaba.com and Amazon.com are compared with the help of these identified factors. Moreover, e-commerce business factors provide opportunities to create greater customer value regardless of the industry.
Customer value is the core of business and a competitive advantage. Customer value is defined as a ratio between sacrifices and benefits. E-commerce companies should effectively evaluate customer value, so they could customize their offerings to meet better desired customer needs. Even though e-commerce business is a relatively new phenomenon, it has been widely studied Teknologian kehittyminen on mahdollistanut verkkokauppojen suuren yleistymisen. Verkkokaupat haastavat toden teolla perinteisen kivijalkakaupan ja kaupankäynnin luonne on syvässä murroksessa. Internetin avulla kuluttaja voi vertailla ja tarkastella verkkokauppojen tarjoomia ajasta ja paikasta riippumatta. Asiakasarvon luonnille on siis luotu aivan uudenlaiset mahdollisuudet digitalisaation avulla.
Kasvava trendi kohti verkkokauppojen maailmaa on tapahtunut hyvin lyhyessä ajassa. Liiketoiminnat joko lisäävät rinnakkaistoimintojaan verkkoon, tai tukeutuvat kokonaan internetkaupan mahdollisuuksiin. Tämän diplomityön tavoitteena on tuoda esille suuriin verkkokauppaliiketoimintoihin oleellisesti liittyviä tekijöitä, jotka toimivat menestyvän liiketoiminnan ajureina. Lisäksi näitä tunnistettuja tekijöitä verrataan kahteen suureen kansainvälisesti toimivaan verkkokauppayritykseen Alibaba.com:iin ja Amazon.com:iin ja siihen, kuinka juuri nämä esimerkkiyritykset toteuttavat kirjallisuudesta esiin nousseita avaintekijöitä. Verkkokauppojen tulisi kehittää toimintojaan tarjoten asiakkailleen aiempaa parempaa asiakasarvoa. Asiakasarvon kehittäminen kyvykkyyksien avulla on yksi keskeisiä teemoja menestykselliseen liiketoimintaan toimialasta riippumatta. Verkkokauppa on verrattain uusi aihe, mutta erityisesti kuluttajamarkkinoilla paljon tutkittu.
The growing trend towards online shopping world has taken place in a very short period of time. Businesses, either use e-commerce as an additional operation, or completely rely, on the Internet business opportunities. The aim of this Master`s thesis is to define and evaluate key business model factors of two major e-commerce companies, Alibaba.com and Amazon.com. These key business model factors have a positive effect on successful e-commerce business. In addition, Alibaba.com and Amazon.com are compared with the help of these identified factors. Moreover, e-commerce business factors provide opportunities to create greater customer value regardless of the industry.
Customer value is the core of business and a competitive advantage. Customer value is defined as a ratio between sacrifices and benefits. E-commerce companies should effectively evaluate customer value, so they could customize their offerings to meet better desired customer needs. Even though e-commerce business is a relatively new phenomenon, it has been widely studied
Kasvava trendi kohti verkkokauppojen maailmaa on tapahtunut hyvin lyhyessä ajassa. Liiketoiminnat joko lisäävät rinnakkaistoimintojaan verkkoon, tai tukeutuvat kokonaan internetkaupan mahdollisuuksiin. Tämän diplomityön tavoitteena on tuoda esille suuriin verkkokauppaliiketoimintoihin oleellisesti liittyviä tekijöitä, jotka toimivat menestyvän liiketoiminnan ajureina. Lisäksi näitä tunnistettuja tekijöitä verrataan kahteen suureen kansainvälisesti toimivaan verkkokauppayritykseen Alibaba.com:iin ja Amazon.com:iin ja siihen, kuinka juuri nämä esimerkkiyritykset toteuttavat kirjallisuudesta esiin nousseita avaintekijöitä. Verkkokauppojen tulisi kehittää toimintojaan tarjoten asiakkailleen aiempaa parempaa asiakasarvoa. Asiakasarvon kehittäminen kyvykkyyksien avulla on yksi keskeisiä teemoja menestykselliseen liiketoimintaan toimialasta riippumatta. Verkkokauppa on verrattain uusi aihe, mutta erityisesti kuluttajamarkkinoilla paljon tutkittu.