Usean näytön hyödyntäminen Windows-ympäristössä
Valkki, Juuso (2014)
Kandidaatintyö
Valkki, Juuso
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015072710707
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015072710707
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä luodaan kattava katsaus erilaisiin PC-laiteissa toimiviin usean
näytön käyttöönottomenetelmiin, joita on olemassa useita ominaisuuksiltaan ja
käyttötarkoituksiltaan erilaisia. Työssä perehdytään Windowsin usean näytön tuen
historiaan ja sen kehitykseen eri Windows versioiden välillä tuen alkuajoista 1990-luvulta
nykyaikaan aina viimeisimpiin Windows käyttöjärjestelmiin asti. Lopuksi tarkastellaan
vielä pelien usean näytön tukea ja kuinka hyödyntää useaa näyttöä sellaisissa peleissä,
jotka eivät sitä sisäänrakennetusti tue. This Bachelor’s Thesis creates a comprehensive review of different ways of deploying
multiple monitors in personal computers. There are various deployment methods with
different features and suitability for different use cases. Thesis digs into history and
evolution of multiple monitor support in between different Windows operating systems
from the birth of multiple monitor support in the nineties to present time. Thesis also
examines multiple monitor support of games and how to utilize multiple monitors in those
games that lack internal built in support for that.
näytön käyttöönottomenetelmiin, joita on olemassa useita ominaisuuksiltaan ja
käyttötarkoituksiltaan erilaisia. Työssä perehdytään Windowsin usean näytön tuen
historiaan ja sen kehitykseen eri Windows versioiden välillä tuen alkuajoista 1990-luvulta
nykyaikaan aina viimeisimpiin Windows käyttöjärjestelmiin asti. Lopuksi tarkastellaan
vielä pelien usean näytön tukea ja kuinka hyödyntää useaa näyttöä sellaisissa peleissä,
jotka eivät sitä sisäänrakennetusti tue.
multiple monitors in personal computers. There are various deployment methods with
different features and suitability for different use cases. Thesis digs into history and
evolution of multiple monitor support in between different Windows operating systems
from the birth of multiple monitor support in the nineties to present time. Thesis also
examines multiple monitor support of games and how to utilize multiple monitors in those
games that lack internal built in support for that.