Vibration analysis of a power take-off line
Rahikainen, Jarkko (2015)
Diplomityö
Rahikainen, Jarkko
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015081910974
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015081910974
Tiivistelmä
Gear rattle is a phenomenon that occurs when idling or lightly loaded gears collide due
to engine’s torque fluctuations. This behaviour is related to vibration behaviour of the
transmission system. Aim of this master’s thesis is to evaluate Adams and Adams/Machinery
as a simulation tools for modelling the rattle e ect in a transmission system.
A case study of tractor’s power take-o driveline, suspected to be prone to rattle, is performed
in this work. Modelling methods used by Adams in this type of study are presented in the
theory section while simulation model build with the software during this work is presented
in the results. The Machinery toolbox is used to create gears and bearings while other
model components are created with standard Adams tool set. Geometries and excitations are
exported from other softwares.
Results were obtained from multiple variations of a base model. These result sets and literature
review suggest that Adams/Machinery may not be the most suitable tool for rattle analysis.
While the system behaviour was partially captured, for accurate modelling user-written
routines must be used which may be more easily performed with other tools. Further research
about this topic is required. Vaihteistossa käyttävä ja vapaana pyörivä käytettävä hammaspyörä voivat tietyissä olosuhteissa
värähdellä toisiaan vasten käytön aikana. Kyseinen ilmiö tunnetaan hammaspyörien
kalinailmiönä (eng. rattle e ect) ja se on voimakkaasti sidoksissa voimansiirtolinjan värähtelyominaisuuksiin.
Tämän diplomityön tavoitteena on arvioida Adams-ohjelmiston soveltuvuutta
kalinailmiön mallinnukseen vaihteistossa.
Ohjelmiston arviointi suoritettiin analysoimalla traktrorin voiman ulosoton voimansiirtojärjestelmää
kyseistä ohjelmistoa hyödyntäen. Adamsin käyttämät laskentamentelmät esitettiin
teoriaosiossa ja itse malli puolestaan esiteltiin tulososiossa. Hammaspyöräsysteemit ja
laakeroinnit mallinnettiin Adams/Machinery-työkalulla, siinä missä muut mallin osa-alueet
rakennettiin Adamsin vakiotyökaluilla. Kappaleiden geometriat ja herätesignaalit tuotettiin
muilla ohjelmistoilla.
Tulokset koottiin usealta eri mallin variaatiolta. Kirjallisuuskatsaus sekä nämä tulokset ehdottavat,
että Adams/Machinery ei välttämättä ole tehokas työkalu kalinailmiön mallintamiseen.
Vaikka järjestelmän käyttäytyminen onnistuttiin osittain mallilla toistamaan, ilmiön tarkkaan
kuvaukseen vaaditaan käyttäjän kirjoittamia funktioita, mikä puolestaan voi olla helpommin
toteutettavissa muilla työkaluilla. Lisätutkimuksia aiheesta tarvitaan.
to engine’s torque fluctuations. This behaviour is related to vibration behaviour of the
transmission system. Aim of this master’s thesis is to evaluate Adams and Adams/Machinery
as a simulation tools for modelling the rattle e ect in a transmission system.
A case study of tractor’s power take-o driveline, suspected to be prone to rattle, is performed
in this work. Modelling methods used by Adams in this type of study are presented in the
theory section while simulation model build with the software during this work is presented
in the results. The Machinery toolbox is used to create gears and bearings while other
model components are created with standard Adams tool set. Geometries and excitations are
exported from other softwares.
Results were obtained from multiple variations of a base model. These result sets and literature
review suggest that Adams/Machinery may not be the most suitable tool for rattle analysis.
While the system behaviour was partially captured, for accurate modelling user-written
routines must be used which may be more easily performed with other tools. Further research
about this topic is required.
värähdellä toisiaan vasten käytön aikana. Kyseinen ilmiö tunnetaan hammaspyörien
kalinailmiönä (eng. rattle e ect) ja se on voimakkaasti sidoksissa voimansiirtolinjan värähtelyominaisuuksiin.
Tämän diplomityön tavoitteena on arvioida Adams-ohjelmiston soveltuvuutta
kalinailmiön mallinnukseen vaihteistossa.
Ohjelmiston arviointi suoritettiin analysoimalla traktrorin voiman ulosoton voimansiirtojärjestelmää
kyseistä ohjelmistoa hyödyntäen. Adamsin käyttämät laskentamentelmät esitettiin
teoriaosiossa ja itse malli puolestaan esiteltiin tulososiossa. Hammaspyöräsysteemit ja
laakeroinnit mallinnettiin Adams/Machinery-työkalulla, siinä missä muut mallin osa-alueet
rakennettiin Adamsin vakiotyökaluilla. Kappaleiden geometriat ja herätesignaalit tuotettiin
muilla ohjelmistoilla.
Tulokset koottiin usealta eri mallin variaatiolta. Kirjallisuuskatsaus sekä nämä tulokset ehdottavat,
että Adams/Machinery ei välttämättä ole tehokas työkalu kalinailmiön mallintamiseen.
Vaikka järjestelmän käyttäytyminen onnistuttiin osittain mallilla toistamaan, ilmiön tarkkaan
kuvaukseen vaaditaan käyttäjän kirjoittamia funktioita, mikä puolestaan voi olla helpommin
toteutettavissa muilla työkaluilla. Lisätutkimuksia aiheesta tarvitaan.