Käyttäjäkokemuksen määrittelyn erot eri käyttäjäryhmien ja kehittäjien välillä sekä niiden merkitys
Sallinen, Ville (2010)
Kandidaatintyö
Sallinen, Ville
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015091511589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015091511589
Tiivistelmä
Usein käyttäjäkokemuksella (user experience, UX) kuvataan tuotteen tai palvelun synnyttämiä tunteita ja kokemuksia. Vaikka UX on yleisesti tunnettu termi ja tärkeä tekijä menestyvän tuotteen luomisessa, ei yhtenäistä määritelmää sille ole muodostunut. Kun suunnittelija, ohjelmistotuottaja ja loppukäyttäjä käsittävät sen eri tavoin, ei tuote vastaa loppukäyttäjän vaatimuksia. Ongelman ratkaisemiseksi laaditaan kysely lukiolaisille ja tuloksia verrataan aikaisempiin tuloksiin, jossa vastaajina olivat yliopisto-opiskelijat ja UX-ammattilaiset. Tulosten perusteella lukiolaiset määrittelevät UX:n hyvin laaja-alaisesti ja sisällyttävät siihen lähes kaikki käyttöön liittyvät asiat. Heille tärkeintä ovat tuotteen konkreettiset ominaisuudet, kuten toimivuus ja luotettavuus. Koska UX merkitsee niin monia asioita loppukäyttäjille, suunnittelijoiden tulisi keskittyä käyttäjäkokemuksen luomiseen sen määrittelemisen sijaan. Oikea käyttäjäkokemus oikealle käyttäjälle. Usually user experience (UX) describes how a person feels about using a product or a service. Despite it is a well known term and important aspect creating a successful product, there is a lack of mutual understanding what it really means. When a designer, developer and end user do not have a common understanding about it, a result is that product won't fit users demands. To solve this problem a survey is created for high school students and results are compared to previous survey created for university students and UX-professionals. Based on results high school students describe UX vastly and include almost all aspects of interaction with the product and more. For them most important UX attributes are concrete product features such as functionality and reliability. Because UX means so many things for end users, developers should rather focus on creating UX to end users, than attempt to define the term. Right UX for right user.