Yliopiston yrittäjämäisyyden sosiaalinen rakentuminen: case Aalto-yliopisto
Kolhinen, Johanna (2015-10-02)
Väitöskirja
Kolhinen, Johanna
02.10.2015
Lappeenranta University of Technology
Acta Universitatis Lappeenrantaensis
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-848-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-848-7
Tiivistelmä
Keskustelu yrittäjyyden sijoittumisesta yliopistojen tehtäväkenttään on muodostunut
2000-luvun aikana osaksi yhteiskunnallista ja maailmanlaajuista korkeakoulutuksen
muutosta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä yliopiston
yrittäjämäisyyden sosiaalisesta rakentumisesta. Lähestyn yliopiston sisällä tuotettua
moniäänistä yrittäjyyspuhetta yliopiston yrittäjämäisyyden todellisuuden
representaationa, ja pyrin tekemään siitä selkoa kommunikaatioon kohdistuvan
analyysin avulla.
Ilmiön empiirinen tarkastelu pohjautuu Aalto-yliopistossa ja sitä edeltäneessä
Teknillisessä korkeakoulussa vuosina 2006–2013 kerättyihin tekstiaineistoihin.
Aineistojen tulkinta tuottaa monikerroksellista tietoa ilmiöstä niin yksilö- kuin
organisaatiotasolla. Tarkastelen tutkimuksessani millaisia merkityksenantoja
yrittäjyydelle ja yrittäjämäisyydelle annetaan yliopiston sisällä eri näkökulmista
katsottuna, kun yliopisto käy läpi merkittävää organisaatiorakenteellista ja
institutionaalista muutosta. Tutkimusasetelman neljä näkökulmaa perustuvat tekniikan
alan jatko-opiskelijoiden puheeseen, TKK:n opetussuunnitelmatekstiin, Aalto-yliopiston
opettajien puheeseen ja johdon tuottamaan strategiatekstiaineistoon.
Tutkimuksen tulosten mukaan käynnissä on ollut akateemisten arvojen ja
arvojärjestelmien laajentumisen aika ja tila, jossa yrittäjämäisyys astuu areenalle, mutta
sen suppeat tulkinnat eivät tarjoa mahdollisuuksia ruohonjuuritason kiinnittymiseen
akateemisesta kulttuurista käsin. Yrittäjyyden ja yrittäjämäisyyden saamat taloudelliskaupalliset
merkitykset koetaan uhkaksi, eikä tilannetta helpota yleisesti uuvuttavaksi
koettu rakenteellinen ja yhteiskunnallinen yliopiston muutosvaihe. Hallitsevat
tarinalinjat kuten puhe kilpailukyvystä ja kilpailutilanteen kovenemisesta tuottavat
odotusten viitekehyksen, joilla yliopiston toimintaa raamitetaan ulkoapäin. Yrittäjyyteen
laajassa merkityksessä sisältyvät mahdollisuudet jäävät niin ikään hyödyntämättä, ja
lukuisat edistämistoiminnot kilpistyvät sosiaalisesti rakentuviin esteisiin. Tässä
tutkimuksessa rakentuva laajennettu yliopiston yrittäjämäisyyden viitekehys pyrkii
palvelemaan moniäänistymisen tarkoitusta käsitteellisellä tasolla ja avaamaan uusia
mahdollisuuksia yliopiston yrittäjämäisyyden edistämiselle. Since the beginning of the 21st century, the discussion about entrepreneurship as a task
for universities has emerged as a part of societal and global transformation in the field
of higher education. The purpose of this study is to increase our understanding about the
social construction of the entrepreneurial university. I am approaching the
”entrepreneurial” in the university context from multi-vocal perspective and aiming at
making sense of the communication processes producing the reality of entrepreneurship.
The study is based on textual and discursive analysis of the text data collected between
2006 and 2013 in Aalto University (Finland) and Helsinki University of Technology
that was merged into Aalto University with Helsinki School of Economics and the
School of Arts and Design in January 2010. The interpretation of the text data produces
multilayered new knowledge about the entrepreneurial university in the individual and
organizational level. In this study I am researching the sense-making of the
entrepreneurship and the entrepreneurial in the university organization from inside out
as the case university is undergoing a major structural, organizational and institutional
transformation. The multi-vocal research setting is highlighted with four perspectives
constructing the phenomenon socially: the speech produced by the post-graduate
students (technology field), the curriculum text (Helsinki University of Technology),
the speech produced by the university teachers (Aalto University) and the strategy
statements as a part of national evaluation of the social and regional impact of the
higher education institutions in Finland (Aalto University management).
According to the results of the study the academic values and value systems are engaged
in the process of expansion as the entrepreneurship is claiming space in the social and
cultural arena of the university institution. At the same time the narrow interpretations
of the entrepreneurial prevents the academic from attaching to the meaning of it in a
deeper level. The economic-commercially driven interpretations of the entrepreneurship
and the entrepreneurial are seen as a threat especially when there is an air of exhaustion
caused by the on-going transition taking place in the organization. Dominating
storylines of competitiveness and increasing competition in the university setting are
creating a framework of expectations towards the university and its actions. The
potential of the entrepreneurship in its broad meaning as human creative action remains
unexploited and the message of promoting entrepreneurship is rebounded from the
cultural barrier constructed by the meaning making processes. The theoretical framework for expanding the concept of the entrepreneurial university suggested in this
study aims at enhancing the conceptual level polyphony and contributes to the
promotion of the entrepreneurial in its broad meaning.
2000-luvun aikana osaksi yhteiskunnallista ja maailmanlaajuista korkeakoulutuksen
muutosta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä yliopiston
yrittäjämäisyyden sosiaalisesta rakentumisesta. Lähestyn yliopiston sisällä tuotettua
moniäänistä yrittäjyyspuhetta yliopiston yrittäjämäisyyden todellisuuden
representaationa, ja pyrin tekemään siitä selkoa kommunikaatioon kohdistuvan
analyysin avulla.
Ilmiön empiirinen tarkastelu pohjautuu Aalto-yliopistossa ja sitä edeltäneessä
Teknillisessä korkeakoulussa vuosina 2006–2013 kerättyihin tekstiaineistoihin.
Aineistojen tulkinta tuottaa monikerroksellista tietoa ilmiöstä niin yksilö- kuin
organisaatiotasolla. Tarkastelen tutkimuksessani millaisia merkityksenantoja
yrittäjyydelle ja yrittäjämäisyydelle annetaan yliopiston sisällä eri näkökulmista
katsottuna, kun yliopisto käy läpi merkittävää organisaatiorakenteellista ja
institutionaalista muutosta. Tutkimusasetelman neljä näkökulmaa perustuvat tekniikan
alan jatko-opiskelijoiden puheeseen, TKK:n opetussuunnitelmatekstiin, Aalto-yliopiston
opettajien puheeseen ja johdon tuottamaan strategiatekstiaineistoon.
Tutkimuksen tulosten mukaan käynnissä on ollut akateemisten arvojen ja
arvojärjestelmien laajentumisen aika ja tila, jossa yrittäjämäisyys astuu areenalle, mutta
sen suppeat tulkinnat eivät tarjoa mahdollisuuksia ruohonjuuritason kiinnittymiseen
akateemisesta kulttuurista käsin. Yrittäjyyden ja yrittäjämäisyyden saamat taloudelliskaupalliset
merkitykset koetaan uhkaksi, eikä tilannetta helpota yleisesti uuvuttavaksi
koettu rakenteellinen ja yhteiskunnallinen yliopiston muutosvaihe. Hallitsevat
tarinalinjat kuten puhe kilpailukyvystä ja kilpailutilanteen kovenemisesta tuottavat
odotusten viitekehyksen, joilla yliopiston toimintaa raamitetaan ulkoapäin. Yrittäjyyteen
laajassa merkityksessä sisältyvät mahdollisuudet jäävät niin ikään hyödyntämättä, ja
lukuisat edistämistoiminnot kilpistyvät sosiaalisesti rakentuviin esteisiin. Tässä
tutkimuksessa rakentuva laajennettu yliopiston yrittäjämäisyyden viitekehys pyrkii
palvelemaan moniäänistymisen tarkoitusta käsitteellisellä tasolla ja avaamaan uusia
mahdollisuuksia yliopiston yrittäjämäisyyden edistämiselle.
for universities has emerged as a part of societal and global transformation in the field
of higher education. The purpose of this study is to increase our understanding about the
social construction of the entrepreneurial university. I am approaching the
”entrepreneurial” in the university context from multi-vocal perspective and aiming at
making sense of the communication processes producing the reality of entrepreneurship.
The study is based on textual and discursive analysis of the text data collected between
2006 and 2013 in Aalto University (Finland) and Helsinki University of Technology
that was merged into Aalto University with Helsinki School of Economics and the
School of Arts and Design in January 2010. The interpretation of the text data produces
multilayered new knowledge about the entrepreneurial university in the individual and
organizational level. In this study I am researching the sense-making of the
entrepreneurship and the entrepreneurial in the university organization from inside out
as the case university is undergoing a major structural, organizational and institutional
transformation. The multi-vocal research setting is highlighted with four perspectives
constructing the phenomenon socially: the speech produced by the post-graduate
students (technology field), the curriculum text (Helsinki University of Technology),
the speech produced by the university teachers (Aalto University) and the strategy
statements as a part of national evaluation of the social and regional impact of the
higher education institutions in Finland (Aalto University management).
According to the results of the study the academic values and value systems are engaged
in the process of expansion as the entrepreneurship is claiming space in the social and
cultural arena of the university institution. At the same time the narrow interpretations
of the entrepreneurial prevents the academic from attaching to the meaning of it in a
deeper level. The economic-commercially driven interpretations of the entrepreneurship
and the entrepreneurial are seen as a threat especially when there is an air of exhaustion
caused by the on-going transition taking place in the organization. Dominating
storylines of competitiveness and increasing competition in the university setting are
creating a framework of expectations towards the university and its actions. The
potential of the entrepreneurship in its broad meaning as human creative action remains
unexploited and the message of promoting entrepreneurship is rebounded from the
cultural barrier constructed by the meaning making processes. The theoretical framework for expanding the concept of the entrepreneurial university suggested in this
study aims at enhancing the conceptual level polyphony and contributes to the
promotion of the entrepreneurial in its broad meaning.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [1100]