Palvelumallin kehittäminen sähköverkkoyhtiön kohtuullisen tuoton ja siirtohinnoittelun analysointiin
Penttinen, Anita (2015)
Diplomityö
Penttinen, Anita
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015091813552
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015091813552
Tiivistelmä
Uuden sähkömarkkinalain myötä sähkönjakeluverkonhaltijoille tuli velvoite parantaa verkkonsa toimitusvarmuutta tasolle, jossa verkon vikaantuminen myrskyn tai lumikuorman seurauksena ei aiheuta asemakaava-alueella asiakkaalle yli 6 tuntia kestävää keskeytystä eikä muilla alueilla yli 36 tuntia kestävää keskeytystä. 1.9.2013 voimaan astuneessa laissa toimitusvarmuuden parantamisen aikaraamiksi on määritetty 15 vuotta. Verkkoyhtiöt voivat päättää verkon saneerausstrategiasta itsenäisesti, mutta toimitusvarmuusvaatimuksiin vastaaminen vaatii monelta yhtiöltä laajamittaista verkon kaapelointia ja investointivolyymien kasvattamista.
Verkon investoinneilla on vaikutuksensa verkkoyhtiöiden taloudellisessa valvonnassa, joka puolestaan on Energiaviraston vastuulla. Valvonnan kohteina ovat siirtohinnoittelun kohtuullisuus, toiminnan tehokkuus ja sähkön laatu. ElMil Oy:lle kehitetyn palvelumallin tarkoituksena on siten mallintaa investointien vaikutusta sähköverkkoliiketoiminnan valvontamallin näkökulmasta.
Palvelumallissa laaditaan ennalta määritettyjen investointikohteiden ympärille optimaalinen investointiohjelma kohteiden kannattavuuden perusteella. Ohjelman perusteella voidaan puolestaan estimoida investointien vaikutusta verkosta saatavaan kohtuulliseen tuottoon ja mallintaa tämän pohjalta siirtohinnan korotuspotentiaalia. Muodostettaessa optimaalista investointiohjelmaa voidaan työssä kehitetyn laskentatyökalun avulla varioida erilaisia skenaarioita ja tehdä vaihtelevia painotuksia investointivolyymeissa vuositasolla. Laskenta seuraa myös tulorahoituksen riittävyyttä, joten investointiohjelman optimoinnilla voidaan hakea vähäisintä lisärahoitusta vaativa ratkaisu, jolloin voidaan minimoida toimitusvarmuusinvestointien aiheuttamaa vieraan pääoman kasvattamista. Osana palvelumallia päivitetään viranomaisraportointiin liittyvä toimitusvarmuuden kehittämissuunnitelma. After the new Finnish Electricity Market Act came into force in Sept 1, 2013 the electricity distribution network operators were obligated to improve the security of electricity supply. According to the act a fault in the electricity network due to storm or snow load should not cause an electricity outage over 6 hours at the city plan areas and no longer than 36-hour outage for the rest of areas. The electricity distribution network operators have a period of 15 years to improve their network to fulfill the demands of the new act. The network operators may independently decide which renovation strategy to use but in many cases, for responding to the reliability requirements extensive underground network cabling and increasing the investment volumes are needed.
The investments have an effect on financial surveillance on the network operators, which falls into the responsibility of the Energy Authority. The objects of surveillance are reasonable distribution prices, the efficiency of operation and the quality of electricity. The aim of this thesis is to create a new service model for ElMil Ltd. where the investment effects are modeled in comparison with the point of view of the regulation model of electricity network business.
In the service model an optimal investment plan is created around a group of designated investments which are arranged by their profitability. The reasonable return based on the investment plan can be estimated and therefore also the potential in raising the distribution prices. The different scenarios can be examined by changing the values of calculation parameters of the regulation model and the annual investment volumes. In addition, the sufficiency of internally generated funds is monitored: by finding the optimal investment program it is possible to minimize the need for liabilities. As a part of the service model the authority reporting related to supply development plan will be updated.
Verkon investoinneilla on vaikutuksensa verkkoyhtiöiden taloudellisessa valvonnassa, joka puolestaan on Energiaviraston vastuulla. Valvonnan kohteina ovat siirtohinnoittelun kohtuullisuus, toiminnan tehokkuus ja sähkön laatu. ElMil Oy:lle kehitetyn palvelumallin tarkoituksena on siten mallintaa investointien vaikutusta sähköverkkoliiketoiminnan valvontamallin näkökulmasta.
Palvelumallissa laaditaan ennalta määritettyjen investointikohteiden ympärille optimaalinen investointiohjelma kohteiden kannattavuuden perusteella. Ohjelman perusteella voidaan puolestaan estimoida investointien vaikutusta verkosta saatavaan kohtuulliseen tuottoon ja mallintaa tämän pohjalta siirtohinnan korotuspotentiaalia. Muodostettaessa optimaalista investointiohjelmaa voidaan työssä kehitetyn laskentatyökalun avulla varioida erilaisia skenaarioita ja tehdä vaihtelevia painotuksia investointivolyymeissa vuositasolla. Laskenta seuraa myös tulorahoituksen riittävyyttä, joten investointiohjelman optimoinnilla voidaan hakea vähäisintä lisärahoitusta vaativa ratkaisu, jolloin voidaan minimoida toimitusvarmuusinvestointien aiheuttamaa vieraan pääoman kasvattamista. Osana palvelumallia päivitetään viranomaisraportointiin liittyvä toimitusvarmuuden kehittämissuunnitelma.
The investments have an effect on financial surveillance on the network operators, which falls into the responsibility of the Energy Authority. The objects of surveillance are reasonable distribution prices, the efficiency of operation and the quality of electricity. The aim of this thesis is to create a new service model for ElMil Ltd. where the investment effects are modeled in comparison with the point of view of the regulation model of electricity network business.
In the service model an optimal investment plan is created around a group of designated investments which are arranged by their profitability. The reasonable return based on the investment plan can be estimated and therefore also the potential in raising the distribution prices. The different scenarios can be examined by changing the values of calculation parameters of the regulation model and the annual investment volumes. In addition, the sufficiency of internally generated funds is monitored: by finding the optimal investment program it is possible to minimize the need for liabilities. As a part of the service model the authority reporting related to supply development plan will be updated.