Verkkokaupan tarpeen kartoitus puualan konserniin
Reini, Mika (2015)
Diplomityö
Reini, Mika
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102915177
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102915177
Tiivistelmä
Tutkimusongelmana oli case-yrityksen tiedontarve verkkokaupan vaikutuksista
sen liiketoimintaan, joten työn tavoitteena oli kartoittaa verkkokaupan tarve
puualan yritykselle. Tutkimusmenetelmänä oli haastattelututkimus, joka
suoritettiin yrityksen tulosyksiköille sekä asiakkaille. Yksiköiden erilaisista
luonteista, toimintatavoista ja myyntistrategioista johtuen verkkokaupan hyödyt
ja haitat olivat erilaisia eri yksiköille. Tutkimusongelmaa selvitettiin
tutkimuskysymyksillä, jotka liittyivät myyntistrategioihin, tuotteisiin,
tietojärjestelmien integrointiin sekä verkkokaupan hyötyihin ja haittoihin.
Työ voidaan jakaa teoreettiseen ja empiiriseen osioon. Teoreettinen osuus
koostuu yleiskatsauksesta sähköiseen liiketoimintaan sekä ostoprosessien ja
verkkokauppojen tarkastelusta. Empiirinen osio sisältää verkkokaupan tarpeen
tutkimuksen, johon yksiköiden vastuuhenkilöt sekä asiakkaat antoivat
haastattelun.
Tuloksista voidaan havaita, että kaikki haastateltavat pitävät verkkokaupan
käyttöä tulevaisuuden trendinä, mutta välitöntä tarvetta verkkokaupan
hankinnalle ei ilmennyt. Tuloksista kuitenkin ilmeni välitön tarve
liiketoimintaprosessien tehostamiselle sekä muulle tietojärjestelmäpalvelulle. The purpose this thesis was to find out what kinds of influences a webshop could
bring to different units of company. The research problem was that the case company
does not know how a webshop could effect to their business. The research was
conducted by interviewing units and customers. Because of different business models
and sales strategies of units, the benefits and disadvantages were different for every
unit. The research questions were related to sales strategies, products, integration of
information systems and benefits and disadvantages of a webshop.
The thesis is distributed to theoretical and empirical parts. The theoretical part
includes overview of electrical business and analysis of purchase processes and
webshops. The empirical part includes the research of webshop and the interviews of
different units and customers.
The results showed that there is no immediate need for webshop, but everyone
thought that a webshop will be a mega trend in future. In spite of this, there were
appeared from results that there are immediate needs for enhance of business
processes and acquire the other information system service.
sen liiketoimintaan, joten työn tavoitteena oli kartoittaa verkkokaupan tarve
puualan yritykselle. Tutkimusmenetelmänä oli haastattelututkimus, joka
suoritettiin yrityksen tulosyksiköille sekä asiakkaille. Yksiköiden erilaisista
luonteista, toimintatavoista ja myyntistrategioista johtuen verkkokaupan hyödyt
ja haitat olivat erilaisia eri yksiköille. Tutkimusongelmaa selvitettiin
tutkimuskysymyksillä, jotka liittyivät myyntistrategioihin, tuotteisiin,
tietojärjestelmien integrointiin sekä verkkokaupan hyötyihin ja haittoihin.
Työ voidaan jakaa teoreettiseen ja empiiriseen osioon. Teoreettinen osuus
koostuu yleiskatsauksesta sähköiseen liiketoimintaan sekä ostoprosessien ja
verkkokauppojen tarkastelusta. Empiirinen osio sisältää verkkokaupan tarpeen
tutkimuksen, johon yksiköiden vastuuhenkilöt sekä asiakkaat antoivat
haastattelun.
Tuloksista voidaan havaita, että kaikki haastateltavat pitävät verkkokaupan
käyttöä tulevaisuuden trendinä, mutta välitöntä tarvetta verkkokaupan
hankinnalle ei ilmennyt. Tuloksista kuitenkin ilmeni välitön tarve
liiketoimintaprosessien tehostamiselle sekä muulle tietojärjestelmäpalvelulle.
bring to different units of company. The research problem was that the case company
does not know how a webshop could effect to their business. The research was
conducted by interviewing units and customers. Because of different business models
and sales strategies of units, the benefits and disadvantages were different for every
unit. The research questions were related to sales strategies, products, integration of
information systems and benefits and disadvantages of a webshop.
The thesis is distributed to theoretical and empirical parts. The theoretical part
includes overview of electrical business and analysis of purchase processes and
webshops. The empirical part includes the research of webshop and the interviews of
different units and customers.
The results showed that there is no immediate need for webshop, but everyone
thought that a webshop will be a mega trend in future. In spite of this, there were
appeared from results that there are immediate needs for enhance of business
processes and acquire the other information system service.