Yrittäjän poistuminen – yrittäjän yritystoiminnasta poistumisen suunnittelu
Pesonen, Matti (2015)
Pro gradu -tutkielma
Pesonen, Matti
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111016588
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111016588
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli laadullisia menetelmiä käyttäen lisätä ymmärrystä
yrittäjän poistumisen ilmiöstä. Yrittäjän näkökulmasta tutkimuksessa tarkastellaan
poistumiseen suhtautumista ja sen suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavia yrittäjän
sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Lahden lähialueen yrittäjiltä
käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Aineiston analyysin menetelmänä oli
teemoittelu. Psykologista omistajuutta sovellettiin tutkimuksen viitekehyksenä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin yrittäjien suunnittelevan poistumistaan kahdessa
vaiheessa, poistuen ensin yrittäjän roolista ja vasta määräämättömän ajan jälkeen
kokonaan yrityksen toiminnasta ja sen tukijan roolista. Toimintatapa helpottaa yrittäjän
psykologisesta omistajuudesta ja identiteetin muutoksesta johtuvaa luopumisen vaikeutta.
Ulkoisista poistumiseen vaikuttavista tekijöistä tutkimuksessa nostetaan esille
perheyritysten perintöveroon liitetyt ennakkokäsitykset, jotka voivat vaikuttaa poistumisen
lykkäämiseen. Psykologisen omistajuuden käsite ja tutkimuksessa havaittu poistumiseen
liitetty tabu selittävät osittain yrityksen ostajan löytämisen vaikeutta ja lopettavien yrittäjien
määrää Suomessa. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä yrittäjyyttä ja
omistajanvaihdoksia edistävien toimijoiden kannalta. The purpose of this study was to increase the understanding of entrepreneurial exit
phenomena using qualitative research methodology. Attitudes towards exit, exit planning
and implementation are examined from entrepreneurial viewpoint considering external and
internal factors affecting the entrepreneur's decision making. The data for the study was
collected using focused interview method from entrepreneurs in Lahti region. Recorded
data was transcribed and analyzed by emerged themes. Psychological ownership was
implemented as the theoretical framework of the study. The results of the study indicate
that entrepreneurs plan to exit their firms in two stages, first making an exit from the
entrepreneurial role and within undetermined time frame making a final exit from the
supporting role they plan to be invested in. For the entrepreneur the practice eases the
difficulty to exit rising from the perceived psychological ownership and the resulting identity
adjustment in the post-exit phase. As an external factor affecting entrepreneurs’ exit
planning, the role of preconceptions considering inheritance tax in generational transfer is
recognized as a factor potentially postponing exit. The construct of psychological
ownership and the taboo on exit found in the study partially explain the difficulty many
entrepreneurs face trying to leave their firm or have finding a buyer in Finland. These
results are notable for interest groups promoting entrepreneurship and ownership
transfers.
yrittäjän poistumisen ilmiöstä. Yrittäjän näkökulmasta tutkimuksessa tarkastellaan
poistumiseen suhtautumista ja sen suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavia yrittäjän
sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Lahden lähialueen yrittäjiltä
käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Aineiston analyysin menetelmänä oli
teemoittelu. Psykologista omistajuutta sovellettiin tutkimuksen viitekehyksenä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin yrittäjien suunnittelevan poistumistaan kahdessa
vaiheessa, poistuen ensin yrittäjän roolista ja vasta määräämättömän ajan jälkeen
kokonaan yrityksen toiminnasta ja sen tukijan roolista. Toimintatapa helpottaa yrittäjän
psykologisesta omistajuudesta ja identiteetin muutoksesta johtuvaa luopumisen vaikeutta.
Ulkoisista poistumiseen vaikuttavista tekijöistä tutkimuksessa nostetaan esille
perheyritysten perintöveroon liitetyt ennakkokäsitykset, jotka voivat vaikuttaa poistumisen
lykkäämiseen. Psykologisen omistajuuden käsite ja tutkimuksessa havaittu poistumiseen
liitetty tabu selittävät osittain yrityksen ostajan löytämisen vaikeutta ja lopettavien yrittäjien
määrää Suomessa. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä yrittäjyyttä ja
omistajanvaihdoksia edistävien toimijoiden kannalta.
phenomena using qualitative research methodology. Attitudes towards exit, exit planning
and implementation are examined from entrepreneurial viewpoint considering external and
internal factors affecting the entrepreneur's decision making. The data for the study was
collected using focused interview method from entrepreneurs in Lahti region. Recorded
data was transcribed and analyzed by emerged themes. Psychological ownership was
implemented as the theoretical framework of the study. The results of the study indicate
that entrepreneurs plan to exit their firms in two stages, first making an exit from the
entrepreneurial role and within undetermined time frame making a final exit from the
supporting role they plan to be invested in. For the entrepreneur the practice eases the
difficulty to exit rising from the perceived psychological ownership and the resulting identity
adjustment in the post-exit phase. As an external factor affecting entrepreneurs’ exit
planning, the role of preconceptions considering inheritance tax in generational transfer is
recognized as a factor potentially postponing exit. The construct of psychological
ownership and the taboo on exit found in the study partially explain the difficulty many
entrepreneurs face trying to leave their firm or have finding a buyer in Finland. These
results are notable for interest groups promoting entrepreneurship and ownership
transfers.