Yritysvalmennuksen onnistumiset ja kehittämiskohteet Case: Start-up & Spin-off Factory -projekti
Virtanen, Arto (2015)
Diplomityö
Virtanen, Arto
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120121229
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120121229
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan Start-up & Spin-off Factory -projektissa, pääsääntöisesti Kymenlaaksossa toimiville, yrittäjille suunnattua ja toteutettua yritysvalmennusohjelmaa.
Työssä selvitetään ja käsitellään Start-up & Spin-off -projektin yritysvalmennuksen onnistumisia ja kehittämiskohteita sähköisen kyselyn sekä teemahaastatteluiden pohjalta.
Start-up & Spin-off Factory -projektissa tuettiin innovatiivisten yritysten (21 yritystä) kasvua kiihdytysohjelmalla, jossa kokeneet sarjayrittäjät valmensivat uutta yritystä perustavia tai jo yritystoiminnan aloittaneita yrittäjiä, joiden tuotteille/palveluille haluttiin saada kasvua. Projektin tavoitteena oli edistää erityisesti kiihdytettävien yritysten nopeaa kansainvälistymistä auttamalla yrittäjiä pilottien, asiakkaiden, partnerien ja rahoituksen hankinnassa.
Valmennettavat kokivat saaneensa lisäarvoa valmennuksesta omaksumalla uusia näkökulmia. He kokivat koulutuksen tuoneen yrityksen toimintaan lisää nöyrää asennetta ja lujaa uskoa tulevaisuuteen. Vertaistuen osuutta sekä verkostojen lisääntymisen mukana tullutta uusien kontaktien määrää pidettiin myönteisenä asiana. Vastausten perusteella valmennus selkeytti valmennettavien ymmärrystä liiketoiminnan kehittämisestä. Hissipuheen teko ja harjoittelu koettiin tärkeäksi ja jännittäväksi. Valmennus vahvisti luottamusta omaan tuotteeseen ja palveluun. Valmennuksen painottuminen ICT-alan firmoihin merkitsi valmennuksessa sitä, että teoriat ja esimerkit tulivat useasti tältä alalta. Toimialojen eroavaisuus tulisi huomioida valmennuksessa opetussisältöjen ja esimerkkien osalta.
Kyselyn ja haastatteluiden mukaan valmentajien asiantuntemukseen oltiin tyytyväisiä. Lisäksi onnistuneena osa-alueena koettiin valmennuksen käytännön järjestelyjä. Kehitettävää puolestaan oli opetusmateriaalien, opetusmenetelmien ja koulutuksen keston suhteen. Kysyttäessä valmennuksen hyvistä ja huonoista puolista olivat vastaajat sitä mieltä, että valmennuksessa oli hyvä ilmapiiri ja valmennus oli käytännönläheistä. Pienryhmävalmennusta pidettiin hyvänä asiana, samoin kuin henkilökohtaistamista. This master’s thesis is based on the Start-up & Spin-off Factory -project that was a business-coaching project aimed at entrepreneurs in the Kymenlaakso region in Finland.
What is more, this thesis analyses the outcome of the business-coaching project based on interviews and online questionnaire. To begin with, the idea behind the project was to support 21 innovative companies through a new program in which experienced serial entrepreneurs were coaching and advising startup entrepreneurs. Not only were the experts planning innovative spinoffs for new markets and products, but also they assisted entrepreneurs to turn their business ideas into feasible and attractive business models. Moreover, the main goal of this project was to advance the process of internationalization of these businesses as well as assist them to seek potential clients, partners and funding.
As a result of the coaching, the trainees gained added value by absorbing new ideas. What is more, they felt that the coaching increased humble attitude at the workplace as well as optimism for the future. The importance of peer support and increase in connections were also one of the highlights of the outcome. According to questionnaire, the coaching clarified the participants understanding of how to further develop their companies from a business perspective. The most challenging aspect for the participants was to conduct and prepare elevator pitches; yet, it gave them more trust in their own products. Due to fact that the coaching dealt with ICT companies, the majority of the theories and examples come from this industry. After all, other branches of business could have been incorporated in the coaching in order to provide more perspective in the examples and content.
In conclusion, the participants were satisfied with the knowledge of the trainers and practical arrangements in regard to the coaching session. Yet, more attention could have been paid to the training material, training methods and to the length of the coaching. When the participants were asked to list the pros and cons of the coaching, the majority stated that the atmosphere was very welcoming, and conducted in a pragmatic way. Lastly, small-group coaching sessions were also fond important not to mention personalization.
Työssä selvitetään ja käsitellään Start-up & Spin-off -projektin yritysvalmennuksen onnistumisia ja kehittämiskohteita sähköisen kyselyn sekä teemahaastatteluiden pohjalta.
Start-up & Spin-off Factory -projektissa tuettiin innovatiivisten yritysten (21 yritystä) kasvua kiihdytysohjelmalla, jossa kokeneet sarjayrittäjät valmensivat uutta yritystä perustavia tai jo yritystoiminnan aloittaneita yrittäjiä, joiden tuotteille/palveluille haluttiin saada kasvua. Projektin tavoitteena oli edistää erityisesti kiihdytettävien yritysten nopeaa kansainvälistymistä auttamalla yrittäjiä pilottien, asiakkaiden, partnerien ja rahoituksen hankinnassa.
Valmennettavat kokivat saaneensa lisäarvoa valmennuksesta omaksumalla uusia näkökulmia. He kokivat koulutuksen tuoneen yrityksen toimintaan lisää nöyrää asennetta ja lujaa uskoa tulevaisuuteen. Vertaistuen osuutta sekä verkostojen lisääntymisen mukana tullutta uusien kontaktien määrää pidettiin myönteisenä asiana. Vastausten perusteella valmennus selkeytti valmennettavien ymmärrystä liiketoiminnan kehittämisestä. Hissipuheen teko ja harjoittelu koettiin tärkeäksi ja jännittäväksi. Valmennus vahvisti luottamusta omaan tuotteeseen ja palveluun. Valmennuksen painottuminen ICT-alan firmoihin merkitsi valmennuksessa sitä, että teoriat ja esimerkit tulivat useasti tältä alalta. Toimialojen eroavaisuus tulisi huomioida valmennuksessa opetussisältöjen ja esimerkkien osalta.
Kyselyn ja haastatteluiden mukaan valmentajien asiantuntemukseen oltiin tyytyväisiä. Lisäksi onnistuneena osa-alueena koettiin valmennuksen käytännön järjestelyjä. Kehitettävää puolestaan oli opetusmateriaalien, opetusmenetelmien ja koulutuksen keston suhteen. Kysyttäessä valmennuksen hyvistä ja huonoista puolista olivat vastaajat sitä mieltä, että valmennuksessa oli hyvä ilmapiiri ja valmennus oli käytännönläheistä. Pienryhmävalmennusta pidettiin hyvänä asiana, samoin kuin henkilökohtaistamista.
What is more, this thesis analyses the outcome of the business-coaching project based on interviews and online questionnaire. To begin with, the idea behind the project was to support 21 innovative companies through a new program in which experienced serial entrepreneurs were coaching and advising startup entrepreneurs. Not only were the experts planning innovative spinoffs for new markets and products, but also they assisted entrepreneurs to turn their business ideas into feasible and attractive business models. Moreover, the main goal of this project was to advance the process of internationalization of these businesses as well as assist them to seek potential clients, partners and funding.
As a result of the coaching, the trainees gained added value by absorbing new ideas. What is more, they felt that the coaching increased humble attitude at the workplace as well as optimism for the future. The importance of peer support and increase in connections were also one of the highlights of the outcome. According to questionnaire, the coaching clarified the participants understanding of how to further develop their companies from a business perspective. The most challenging aspect for the participants was to conduct and prepare elevator pitches; yet, it gave them more trust in their own products. Due to fact that the coaching dealt with ICT companies, the majority of the theories and examples come from this industry. After all, other branches of business could have been incorporated in the coaching in order to provide more perspective in the examples and content.
In conclusion, the participants were satisfied with the knowledge of the trainers and practical arrangements in regard to the coaching session. Yet, more attention could have been paid to the training material, training methods and to the length of the coaching. When the participants were asked to list the pros and cons of the coaching, the majority stated that the atmosphere was very welcoming, and conducted in a pragmatic way. Lastly, small-group coaching sessions were also fond important not to mention personalization.