Strateginen materiaalihallinta
Syysjoki, Kimmo (2015)
Diplomityö
Syysjoki, Kimmo
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120221466
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120221466
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä käydään läpi materiaalihallintaa strategisista näkökulmista, joihin kuuluvat strateginen suunnittelu ja johtaminen, hankintatoimi, materiaalihallinta ennustamisen ja varastoimisen kautta sekä yleinen toiminnan kehittäminen. Näiden osa-alueiden kokonaissummasta tulee käsite strateginen materiaalihallinta, jonka avulla tässä työssä yritetään ratkaista tutkimuskohteena olevan yrityksen materiaalihallinnan haasteita. Strateginen materiaalihallinnan suunnittelu pitää aloittaa hahmottamalla oma ympäristö, esimerkiksi portfolioanalyysiä ja Ishikawan kalanruotokaaviota hyväksikäyttäen. Tämän jälkeen omat materiaalihallinnan kyvykkyydet voidaan analysoida, esimerkiksi SWOT-analyysin avulla, jolla pystytään kartoittamaan omat vahvuudet ja heikkoudet, sekä uhat että mahdollisuudet. Vasta kun ympäristö ja omat kyvykkyydet ovat analysoitu, voidaan asettaa päämäärät ja tavoitteet, joilla pyritään tukemaan kyseistä liiketoimintaa strategisen materiaalihallinnan avulla. Näiden tavoitteiden ja päämäärien saavuttamista on tärkeää myös seurata ja mitata. Strategista materiaalihallintaa voidaan optimoida eri tavoin, esimerkiksi erilaisilla hankinta-, varastointi, ja ennustemalleilla. Myös ABC-analyysin avulla voidaan ohjata eri ABC-luokkien materiaalihallintaa. Strateginen materiaalihallinta pyrkii siis tukemaan strategisesti liiketoimintojen päämääriä ja samalla vastaamaan asiakaskysyntään määritetyllä toimituskyvyllä minimi kokonaiskustannuksin. This Master’s Thesis focuses on material management from the strategic perspective. This expands the traditional definition of material management to include functions such as strategic planning, management, procurement, forecasting, warehousing and operations development. Strategic material management is a concept of all these functions combined. The aim of this Master’s Thesis is to solve the challenges that case study company is facing with their material management. The planning of strategic material management is best to start with outlining the environment that the company operates in. Some useful tools for this include portfolio analysis and Ishikawa’s fishbone analysis. After this it is worth analyzing the company’s material management abilities and capacities, for example by using SWOT analysis, through which the company’s strengths, weaknesses, opportunities and threats can be recognized. Once the environment and capacity have been analyzed, goals and targets can be set. This includes setting clear guidelines for material management to support the overall business. It is important to monitor and set measures for reaching the targets. Strategic material management can be optimized in different ways, such as with different procurement, warehousing, and forecasting models. Also ABC analysis can help to adjust the material management of different ABC-classes. The purpose of strategic material management is to support the overall strategic targets of the business units, while also fulfilling customer demand at the set level, with minimum overall costs.