Myymälähenkilöstön sitoutuminen ja motivaatio kohdeorganisaatiossa
Andonov, Janni (2015)
Pro gradu -tutkielma
Andonov, Janni
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120321933
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120321933
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää myymälähenkilöstön sitoutumiseen ja motivointiin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla organisaatio voisi motivoida työntekijöitä parempaan suoriutumiseen ja joilla vahvistaa henkilöstön sitoutumista organisaatioon.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tapaustutkimusmenetelmällä ja tukitusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Haastateltava otosryhmä koostui kohdeorganisaation myymälähenkilöstön työtekijöistä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että työntekijöiden sitoutumisen tasoon selkeimmin vaikuttavat tekijät ovat kannustava työilmapiiri, luottamusta rakentava viestintä ja työntekijän kuunteleminen esimiestyössä. Motivaation osalta tärkeimmiksi vaikuttajiksi tutkimuksessa nousi positiivinen ilmapiiri ja oikeudenmukainen palkitseminen. The aim of this study was to examine the factors effecting on store employees’ organizational commitment and work motivation. The focus of the study was to find the factors that increase the motivation of the store employees to improved performance and to increased level of commitment to the organization.
The empirical study was executed with a qualitative case study approach and the data for was collected with theme interviews in the case organization.
As a result of this study, the most significant factors affecting to the commitment level of the employees were encouraging working atmosphere, trustworthy communication and the need of the employees to be heard by their superiors and management level. The most effective factors to motivate employees to improved results were to focus on positive atmosphere and fair rewarding.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tapaustutkimusmenetelmällä ja tukitusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Haastateltava otosryhmä koostui kohdeorganisaation myymälähenkilöstön työtekijöistä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että työntekijöiden sitoutumisen tasoon selkeimmin vaikuttavat tekijät ovat kannustava työilmapiiri, luottamusta rakentava viestintä ja työntekijän kuunteleminen esimiestyössä. Motivaation osalta tärkeimmiksi vaikuttajiksi tutkimuksessa nousi positiivinen ilmapiiri ja oikeudenmukainen palkitseminen.
The empirical study was executed with a qualitative case study approach and the data for was collected with theme interviews in the case organization.
As a result of this study, the most significant factors affecting to the commitment level of the employees were encouraging working atmosphere, trustworthy communication and the need of the employees to be heard by their superiors and management level. The most effective factors to motivate employees to improved results were to focus on positive atmosphere and fair rewarding.