Open source solutions for multiplatform graphics programming
Kaistinen, Mikko (2015)
Diplomityö
Kaistinen, Mikko
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120321936
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120321936
Tiivistelmä
New emerging technologies in the recent decade have brought new options to cross platform computer graphics development. This master thesis took a look for cross platform 3D graphics development possibilities. All platform dependent and non real time solutions were excluded. WebGL and two different OpenGL based solutions were assessed via demo application by using most recent development tools. In the results pros and cons of the each solutions were noted. Uudet teknologiset ratkaisut viimeisen vuosikymmenen aikana ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia monialusta grafiikkaohjelmointiin. Tämä diplomityö tarkastelee monialusta 3D grafiikkaohjelmoinnin mahdollisuuksia. Alustariippuvaiset ja ei-reaaliajassa suoritettavat ratkaisut on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle. WebGL ja kaksi eri OpenGL totuustapaa arvioitiin kehittämällä demo-ohjelma käyttämällä uusimpia kehitystyökaluja. Kaikkien ratkaisu vaihtoehtojen vahvuudet ja heikkoudet arvioitiin.