Lisenssien hinnoittelupäätösten tärkeys ohjelmistoliiketoiminnassa
Palvanen, Pauli Tapio (2010)
Tiivistelmä
Tavoite on selvittää hinnoittelupäätöksien noudattamista ohjelmistoliiketoimintaa
harjoittavassa yrityksessä. Lisäksi syitä noudattamiseen ja noudattamatta
jättämiseen sekä asiakkaiden hinnoittelutoiveisiin selvitettiin. Teoriassa esitellään
kolmea hinnoittelumallia, kuinka näitä malleja käytetään käytännössä?
Teoriaosuudessa käsitellään hintaa, hinnoittelua, hinnoittelumalleja ja
ohjelmistoliiketoiminnan piirteitä. Empiirisessä osassa tehdään laadullista
tutkimusta henkilökohtaisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joista kerätään
tarjousten kanssa tutkimuksen aineisto. Tutkimusmateriaalin pohjalta vastataan
tutkimuskysymyksiin.
Vaikka käytännöt olisivat valideja, mutta mikäli hintoja ei nähdä järkevinä,
käytännöistä on joustettava. Kohdetuotteilla pitäisi myös olla yhtäläiset
hinnoittelumallit. Pääsyyksi käytännöistä joustamiseen nähtiin kohdeasiakkaan
olevan avainasiakas tai kilpailijan tarjouksen voittaminen. The target was to clarify how well the pricing decisions are followed in the regions
for the software license offers. Also the main reasons to proceed according or
against the policies want to be clarified. Among these also the current customers’
needs and interests want to be reviewed if such information is possible to get.
There are multiple types of pricing models in theory, but how they match for the
practices and what kind of proposals would be from practical angle?
Thesis’ theory research covers the basics of pricing, pricing models and the nature
of software business. Empirical research is done as qualitative research by
individual semi-structured interviews. The research material is divided into primary
(offers) and secondary (interviews) materials. Research questions are answered
based on the research material got from interviews at the end of the thesis.
The main finding was that even thought the practices would be acceptable; they are
not followed if prices are not seen valid enough. Also the importance of having
equal models through target products is seen vital. The main reason to proceed
against decisions was due customer was seen as key customer or to win competitor.
harjoittavassa yrityksessä. Lisäksi syitä noudattamiseen ja noudattamatta
jättämiseen sekä asiakkaiden hinnoittelutoiveisiin selvitettiin. Teoriassa esitellään
kolmea hinnoittelumallia, kuinka näitä malleja käytetään käytännössä?
Teoriaosuudessa käsitellään hintaa, hinnoittelua, hinnoittelumalleja ja
ohjelmistoliiketoiminnan piirteitä. Empiirisessä osassa tehdään laadullista
tutkimusta henkilökohtaisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joista kerätään
tarjousten kanssa tutkimuksen aineisto. Tutkimusmateriaalin pohjalta vastataan
tutkimuskysymyksiin.
Vaikka käytännöt olisivat valideja, mutta mikäli hintoja ei nähdä järkevinä,
käytännöistä on joustettava. Kohdetuotteilla pitäisi myös olla yhtäläiset
hinnoittelumallit. Pääsyyksi käytännöistä joustamiseen nähtiin kohdeasiakkaan
olevan avainasiakas tai kilpailijan tarjouksen voittaminen.
for the software license offers. Also the main reasons to proceed according or
against the policies want to be clarified. Among these also the current customers’
needs and interests want to be reviewed if such information is possible to get.
There are multiple types of pricing models in theory, but how they match for the
practices and what kind of proposals would be from practical angle?
Thesis’ theory research covers the basics of pricing, pricing models and the nature
of software business. Empirical research is done as qualitative research by
individual semi-structured interviews. The research material is divided into primary
(offers) and secondary (interviews) materials. Research questions are answered
based on the research material got from interviews at the end of the thesis.
The main finding was that even thought the practices would be acceptable; they are
not followed if prices are not seen valid enough. Also the importance of having
equal models through target products is seen vital. The main reason to proceed
against decisions was due customer was seen as key customer or to win competitor.