Tulosohjauksen kehittämiskohteet Rikosseuraamuslaitoksella
Jauhiainen, Juha (2016)
Diplomityö
Jauhiainen, Juha
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601051432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601051432
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on Rikosseuraamuslaitoksen tulosohjauksen kuvaaminen, mää-rittely, arviointi ja kehitysehdotusten tekeminen. Lisäksi määritellään normi- ja informaa-tio-ohjaus sekä tarkastellaan kuinka ne näkyvät tulosohjauksessa. Informaatio-ohjauksesta tuodaan esille keskeisimpiä kehityskohteita. Toiminnan tehostamistarpeet johtuvat yleisestä taloustilanteesta ja sitä seuraavasta määrärahojen pienenemisestä. Aluksi pidettiin puolistrukturoidut haastattelut, joiden perusteella kuvattiin laitoksen pro-sessikartta. Tämän jälkeen tulos- ja normiohjauksesta tehtiin eritasoisia prosessikuvauk-sia. Kuvauksilla rajattiin ja selvennettiin tarkasteltavia prosesseja. Kirjallisuuden, tutki-musten ja selvitysten avulla kartoitettiin tulosohjauksen yleisiä kehityskohteita. Niitä ver-rattiin haastattelutietoihin, arvioitiin tulosohjauksen nykytilaa ja tehtiin kehitysehdotuksia. Tulosohjauksesta löytyi useita kehityskohteita. Strategisen toimenpidesuunnitelman edis-tymiseen tulisi tehdä raportointiaikataulu. Tulostavoitteita voisi valmistella enemmän työntekijälähtöisesti ja yksiköille tulisi laatia omat strategiat. Asiakaspalautekyselyä tulisi kehittää, toteuttaa se verkkopohjaisena ja ottaa käyttöön kaikissa yksiköissä. Mittarit tuli-si liittää ydinprosesseihin ja jakaa ne laitos-alue-yksikkö -tasoille. Säännölliset raportit tulisi automatisoida ja antaa niiden tulostusoikeudet käyttäjille. Lisäksi kehittämishankkeita ja projekteja voisi hieman vähentää mutta viedä ne tehokkaammin läpi. Normi- ja informaatio-ohjaus ovat kiinteä osa tulosohjausta. Normiohjaus perustuu pääasiassa säädöksiin ja informaatio-ohjaus tiedolla ohjaamiseen. Informaatio-ohjauksessa tulisi kiinnittää huomiota aluekeskuksen tiedottamiseen, ettei yksiköitä ohjata keskushallinnosta aluekeskuksen ohi. Keskushallinnon tulisi myös päivittää ohjeistukset nopeammin erityisesti lakimuutosten yhteydessä. Myös vastuuta voisi jakaa enemmän alueille. Käyttöön voisi ottaa uuden tiedotuskanavan, esimerkiksi sähköinen uutislehtinen tai info-näytöt taukotiloissa. The objective of this thesis was to map, define, evaluate and propose how to develop performance management (PM) at the Criminal Sanctions Agency. In addition regulatory management (RM) and information management (IM) were defined and examined how they manifest in PM. Essential development proposals were made about IM. There is need to increase operational performance due to public economic situation which declines appropriation. At first semi-structured interviews were held. Based on the interview material a process map of the agency was mapped. PM and RM processes were mapped at two levels of detail. The objective of the levels was to scope and clarify processes under examination. Common issues of PM were searched from literature, researches and reports. The is-sues were compared to the interview material. Present state of PM was evaluated and development proposals were made. These results suggest that there could be reporting timetable to follow implementation of a strategy. Employees could participate more to prepare performance targets and units should strategize. Customer feedback questionnaire should be developed to web-based and brought into use in every unit. Indicators should be connected to core processes and separate them to three different categories. Regular reports should be automated and give print rights to users. The amount of projects could be slightly reduced but focus to implement them more efficiently. RM, IM and PM are inseparable. RM is based mostly on statutes. IM means controlling by information. Central Administration Unit (CAU) should pay attention to inform not only units but also Criminal Sanctions Regions (CSR) when unit asks instructions from the CAU. The CAU should update instructions faster especially after amendment. Also more responsibility could be shared to CSRs. New information channel should be considered which could be electronic leaflet or info boards for example in break rooms.