Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erikoistilanteiden huomiointi päivittäistavarakaupan myymälätäydennyksessä

Aarnikoivu, Lasse (2016)

Katso/Avaa
Erikoistilanteiden huomiointi päivittäistavarakaupan myymälätäydennyksessä_final.pdf (924.4Kb)
Lataukset: 


Diplomityö

Aarnikoivu, Lasse
2016

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601183025

Tiivistelmä

Päivittäistavarakauppa toimialana vaatii hektisyytensä, volyymien suurten vaihtelujen ja tuotteiden ominaispiirteiden takia nopeaa reagointikykyä toimitusketjun sopeuttamisessa. Tällöin pienikin tarkkuuden parantaminen myyntiennusteessa voi aiheuttaa merkittäviä positiivisia kerrannaisvaikutuksia koko ketjussa.
Tässä diplomityössä tutkittiin kahta teemaa: Säätilan ja vähittäismyynnin välistä korrelaatiota, sekä tuotteen kampanjassa olon aiheuttamaa kannibalisointivaikutusta muiden tuotteiden menekkiin. Tutkimus toteutettiin työn tilaajan kannalta merkittäväksi mielletyillä tavararyhmillä historialliseen myynti –, sää- ja kampanjadataan perustuen.
Tutkimuksen tuloksena todettiin lämpötilan olevan yksittäinen merkittävin tuotteiden menekkiin vaikuttava sääparametri. Kampanjan aiheuttaman myynnin kannibalisointivaikutuksen havaittiin olevan merkittävintä saman tuotesegmentin sisällä, erityisesti lyhyissä kampanjoissa. Työssä luotiin toimintamallit molempiin tutkittuihin teemoihin ennusteperusteisen tarvesuunnittelujärjestelmän ennustetarkkuuden parantamisen työkaluiksi.
 
Retail sector as an industry requires a lot of adaptation on its supply chain because of the sector’s special features such as hecticness, great variability in consumption and characteristic of the sold products. Whereupon even a small improvement in demand forecast may develop a great amount of positive multiplicative effects in whole supply chain.
This thesis was divided in two themes: The correlation between weather and retail sales, and how product being in campaign is cannibalizing the demand of other products. The research was conducted using historical sales, weather and campaign data of certain product groups which were chosen by the employer of the thesis.
The results indicate that temperature has the most effect on the product’s demand other weather parameters having a less minor impact. The greatest campaign cannibalization effect occurs inside campaign product’s own segment especially on short term campaigns. Based on the research operating models were made to be used as a tool to improve the accuracy of demand forecasts.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [13871]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste