Yritysvastuuraporttien varmennusraporttien kehitys 2002 - 2013
Immonen, Maria (2016)
Pro gradu -tutkielma
Immonen, Maria
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602084913
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602084913
Tiivistelmä
Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena oli ymmärtää ja kuvata, kuinka yritysvastuura-porttien varmennusraportit ovat muuttuneet tarkasteluajanjaksolla vuosina 2002 – 2013 sekä kuinka varmennuksen antaja voi vaikuttaa annettaviin varmennusraportteihin. Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että pienilläkin eroilla varmennusraporteissa voi olla suuri vaikutus niiden tulkintaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaista vaihtelua raporteissa on ollut eri ajanjaksojen ja varmentajien välillä, ja millainen vaikutus tällä on raportin lukijan kannalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisen menetelmin, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista sisällönerittelyä ja laadullista sisältöanalyysiä. Empiirisen aineiston muodostivat 16 yrityksen yritysvastuuraporteille tilintarkastajan antamat varmennusraportit, joita tarkasteluajanjaksolla oli yhteensä 67 kappaletta. Varmennusraportit kerättiin yritysten internetsivuilta.
Tutkimuksen perusteella varmennusraportit ovat monin tavoin standardisoituneet tarkasteluajanjaksolla. Merkittävä vaikutus varmennusraportteihin on ollut ISAE3000-standardien voimaantulolla, koska ne määrittävät melko tarkasti, kuinka varmennus tulee suorittaa sekä millainen varmennusraportti suoritetun työn perusteella tulee antaa. Jotkut raportit osat ovat sisällöltään samanlaisia varmentajasta riippumatta, mutta toiset osat vaihtelivat paljon varmentajasta riippuen. Eroja oli niin raportissa käytetyissä sananmuodoissa kuin itse sanoman sisällössäkin. Jossain kohdin, kuten varmennusraporttien johtopäätöksissä, oli kuitenkin havaittavissa, että vaikka standardi ei sinänsä määritä, mistä asioista johtopäätös tulee antaa, oli tässä tapahtunut ns. luonnollinen standardoituminen eri varmentajien välillä. The aim of this Master’s Thesis was to understand and describe the evolution of assur-ance reports for social responsibility reports between 2002 – 2013 as well as to under-stand how the assurer affects the given assurance report. Prior research has shown that even minor differences in assurance reports may have a major impact on how the reader interprets the information given in the report. The aim of this study was to add understanding in what kind of differences there’s between reports given in different time and by different assurer and how this affects the reader’s interpretation.
The research was qualitative research and the main research methodologies were quanti-tative content categorization and qualitative content analysis. The empirical material was formed by 67 assurance reports issued by auditors to 16 different companies during years 2002 – 2013.The assurance reports were collected from companies’ homepages.
Based on this research the assurance reports have been standardized in many ways. The entry into force of ISAE3000 standards has had the most significant impact on assurance reports since it describes quite in detail how the assurance should be conducted and what kind of report it should be resulted in. Some parts of the reports were very similar regardless of the assurer, but the other parts varied greatly both in wording and in content. At some parts, such as assurance conclusions, however, it was noticeable that, although the standard does not specify on which issues the assurer should give a conclusion, the conclusions given by different assurers become quite similar with time.
Tutkimus on toteutettu laadullisen menetelmin, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista sisällönerittelyä ja laadullista sisältöanalyysiä. Empiirisen aineiston muodostivat 16 yrityksen yritysvastuuraporteille tilintarkastajan antamat varmennusraportit, joita tarkasteluajanjaksolla oli yhteensä 67 kappaletta. Varmennusraportit kerättiin yritysten internetsivuilta.
Tutkimuksen perusteella varmennusraportit ovat monin tavoin standardisoituneet tarkasteluajanjaksolla. Merkittävä vaikutus varmennusraportteihin on ollut ISAE3000-standardien voimaantulolla, koska ne määrittävät melko tarkasti, kuinka varmennus tulee suorittaa sekä millainen varmennusraportti suoritetun työn perusteella tulee antaa. Jotkut raportit osat ovat sisällöltään samanlaisia varmentajasta riippumatta, mutta toiset osat vaihtelivat paljon varmentajasta riippuen. Eroja oli niin raportissa käytetyissä sananmuodoissa kuin itse sanoman sisällössäkin. Jossain kohdin, kuten varmennusraporttien johtopäätöksissä, oli kuitenkin havaittavissa, että vaikka standardi ei sinänsä määritä, mistä asioista johtopäätös tulee antaa, oli tässä tapahtunut ns. luonnollinen standardoituminen eri varmentajien välillä.
The research was qualitative research and the main research methodologies were quanti-tative content categorization and qualitative content analysis. The empirical material was formed by 67 assurance reports issued by auditors to 16 different companies during years 2002 – 2013.The assurance reports were collected from companies’ homepages.
Based on this research the assurance reports have been standardized in many ways. The entry into force of ISAE3000 standards has had the most significant impact on assurance reports since it describes quite in detail how the assurance should be conducted and what kind of report it should be resulted in. Some parts of the reports were very similar regardless of the assurer, but the other parts varied greatly both in wording and in content. At some parts, such as assurance conclusions, however, it was noticeable that, although the standard does not specify on which issues the assurer should give a conclusion, the conclusions given by different assurers become quite similar with time.