Kuivikemarkkinoiden analyysi
Simola, Pauliina (2016)
Diplomityö
Simola, Pauliina
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602226634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602226634
Tiivistelmä
Hintakilpailu ja muuttuneet maataloussäädökset aiheuttavat kuivikemarkkinoil-le painetta kehittyä. Yleisimpien kuivikkeiden, kuten turpeen ja puukuivikkei-den, saatavuusongelmat ja hinnannousu antavat mahdollisuuden myös muiden kuivikkeiden menestymiselle.
Vuosina 2009-2014 Ekovilla Oy oli mukana karjatalouden kuivikekilpailussa paperisilpusta valmistetulla kuivikkeellaan. Yhteistyö markkinointiyrityksen kanssa pakotti hinnan liian korkeaksi, joka vaikutti negatiivisesti tuotteen ky-syntään. Myös pölyävyysongelma oli olemassa.
Markkinoilla uskotaan yhä olevan kysyntää kierrätysmateriaalista valmistetulle kuivikkeelle, mikäli hinta saadaan sopivaksi. Ekovillalla kuivikkeen tuotanto-kalusto, markkinointikanavat sekä logistinen verkosto ovat valmiina. Tämän diplomityön avulla selvitetään, miten markkinoille kannattaisi palata ja mitä tulee huomioida. Tutkimuksessa hyödynnetään niin internetiä kuin aiempien asiakkaiden kokemuksia.
Asiakashaastatteluissa mielenkiintoa eko-parsikuivikkeeseen on havaittavissa. Erityisesti, jos tuotteen hintaa saadaan laskettua. Aiemmin asiakkaat olivat pää-tyneet tilamaan Ekovillan kuiviketta pääasiassa tilanteessa, jossa muita kuivikkeita ei saanut. Osalle vastanneista pölyävyys oli niin suuri ongelma, että tuotetta ei voitu käyttää. Mutta myös positiivisia kommentteja käytettävyydestä ja erityisesti imukyvystä mainittiin. Mahdollisuudet markkinoille palaamiseen ovat olemassa, mutta markkinointi tulee olemaan haastavaa.
Eräs kehityskohde Ekovillalla on kuivikkeen tarjoaminen lemmikkieläin-markkinoille. Tämä vaatisi panostusta tuotteen lisäkehitykseen sekä laite-investointeja. Markkinat eroavat maatiloista huomattavasti muun muassa pakkauskokojen, jakelukanavien ja hinnoittelun osalta. Price competition and changed agricultural directives pressure animal bedding market to develop. Availability problems and price advance of the most common bedding materials like peat and wood chips make other bedding materials opportunity to enter the animal bedding market.
Between 2009 and 2014 Ekovilla Oy participate competition of livestock bedding market with bedding made of shredded paper. Because of cooperating with the marketing company prices got too high that had negative effect on demand. There’s also problem with dustiness of product.
They except in Ekovilla that there still is demand for bedding product made of recycled material. Ekovilla already has production equipment, marketing channels and logistical network for bedding. Things that need to be taken into account and the ways return to market are investigated in this Master’s Thesis. The Internet and previous customers’ experience is utilized in the research.
Interest in Ekovilla’s bedding is noticeable. Especially if the price of the product can be cheapened. Mainly earlier customers decided to order Ekovilla’s product when there’s shortage of other bedding materials. Some of interviewees think that dustiness is so major problem that they can’t use the product. However, there are positive experiments of usability and especially absorption capacity of Ekovilla’s bedding. There is still opportunity to return market but marketing will be challenging.
Ekovilla also searches if there is any possibility to develop bedding product to suit for pets. This requires more product development and production capacity investments. Pet bedding market is different from livestock bedding market for example with packaging sizes, marketing channels and pricing.
Vuosina 2009-2014 Ekovilla Oy oli mukana karjatalouden kuivikekilpailussa paperisilpusta valmistetulla kuivikkeellaan. Yhteistyö markkinointiyrityksen kanssa pakotti hinnan liian korkeaksi, joka vaikutti negatiivisesti tuotteen ky-syntään. Myös pölyävyysongelma oli olemassa.
Markkinoilla uskotaan yhä olevan kysyntää kierrätysmateriaalista valmistetulle kuivikkeelle, mikäli hinta saadaan sopivaksi. Ekovillalla kuivikkeen tuotanto-kalusto, markkinointikanavat sekä logistinen verkosto ovat valmiina. Tämän diplomityön avulla selvitetään, miten markkinoille kannattaisi palata ja mitä tulee huomioida. Tutkimuksessa hyödynnetään niin internetiä kuin aiempien asiakkaiden kokemuksia.
Asiakashaastatteluissa mielenkiintoa eko-parsikuivikkeeseen on havaittavissa. Erityisesti, jos tuotteen hintaa saadaan laskettua. Aiemmin asiakkaat olivat pää-tyneet tilamaan Ekovillan kuiviketta pääasiassa tilanteessa, jossa muita kuivikkeita ei saanut. Osalle vastanneista pölyävyys oli niin suuri ongelma, että tuotetta ei voitu käyttää. Mutta myös positiivisia kommentteja käytettävyydestä ja erityisesti imukyvystä mainittiin. Mahdollisuudet markkinoille palaamiseen ovat olemassa, mutta markkinointi tulee olemaan haastavaa.
Eräs kehityskohde Ekovillalla on kuivikkeen tarjoaminen lemmikkieläin-markkinoille. Tämä vaatisi panostusta tuotteen lisäkehitykseen sekä laite-investointeja. Markkinat eroavat maatiloista huomattavasti muun muassa pakkauskokojen, jakelukanavien ja hinnoittelun osalta.
Between 2009 and 2014 Ekovilla Oy participate competition of livestock bedding market with bedding made of shredded paper. Because of cooperating with the marketing company prices got too high that had negative effect on demand. There’s also problem with dustiness of product.
They except in Ekovilla that there still is demand for bedding product made of recycled material. Ekovilla already has production equipment, marketing channels and logistical network for bedding. Things that need to be taken into account and the ways return to market are investigated in this Master’s Thesis. The Internet and previous customers’ experience is utilized in the research.
Interest in Ekovilla’s bedding is noticeable. Especially if the price of the product can be cheapened. Mainly earlier customers decided to order Ekovilla’s product when there’s shortage of other bedding materials. Some of interviewees think that dustiness is so major problem that they can’t use the product. However, there are positive experiments of usability and especially absorption capacity of Ekovilla’s bedding. There is still opportunity to return market but marketing will be challenging.
Ekovilla also searches if there is any possibility to develop bedding product to suit for pets. This requires more product development and production capacity investments. Pet bedding market is different from livestock bedding market for example with packaging sizes, marketing channels and pricing.