Ympäristövastuullisuus pienissä ja keskisuurissa cleantech-yrityksissä
Virtanen, Helena (2016)
Diplomityö
Virtanen, Helena
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603078575
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603078575
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida, kuinka pienet ja keskisuuret (pk) cleantech-ratkaisuja tarjoavat yritykset sisällyttävät ympäristövastuullisuuden omaan strategiaansa ja toimintaansa. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin miten cleantech-yritysten oman toiminnan ympäristövastuullisuutta olisi syytä kehittää.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, joka pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen sekä empiirisestä osuudesta, joka koostuu yrityshaastatteluista. Tulokset kerättiin 16 suomalaisesta Cleantech Finland -verkostoon kuuluvasta pk-yrityksestä. Haastateltavat yritykset jaettiin kolmeen ryhmään: ICT ja palveluntarjoajat, asiantuntijayritykset sekä teknologiayritykset. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin vertailuaineistona muutamaa suuryritys-haastattelua.
Tutkimuksessa havaittiin, että cleantech-liiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä ympäristövastuullisuus nähdään arvoihin perustuvana strategisena kilpailutekijänä, jonka keskeisinä ajureina ovat asiakkaat ja liiketoiminnalliset hyödyt. Yritysten käytännöt ja toimintatavat kuitenkin vaihtelevat suuresti ja vastuullisuuden konkreettinen integroiminen toimintaan ja strategiaan jää epäselväksi. The objective of this thesis is to evaluate how small and medium sized cleantech companies take environmental responsibility into consideration in their strategy and actions. In this research it was also studied how environmental responsibility should be developed in these cleantech companies.
This thesis consists of theory part which is based on literature and empirical part that was gathered from 16 company interviews. The SMEs were part of Cleantech Finland network and they were divided in three different groups: ICT and service companies, expert companies and technology companies. In addition a few interviews from bigger companies were used as a comparison.
The results of this thesis show that small and medium sized cleantech companies consider environmental sustainability as a strategic competitive factor that is based on company values and which is driven by customers and business advantages.Though corporate practices and policies varies greatly and integration of sustainability to operations and strategy remains unclear.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, joka pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen sekä empiirisestä osuudesta, joka koostuu yrityshaastatteluista. Tulokset kerättiin 16 suomalaisesta Cleantech Finland -verkostoon kuuluvasta pk-yrityksestä. Haastateltavat yritykset jaettiin kolmeen ryhmään: ICT ja palveluntarjoajat, asiantuntijayritykset sekä teknologiayritykset. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin vertailuaineistona muutamaa suuryritys-haastattelua.
Tutkimuksessa havaittiin, että cleantech-liiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä ympäristövastuullisuus nähdään arvoihin perustuvana strategisena kilpailutekijänä, jonka keskeisinä ajureina ovat asiakkaat ja liiketoiminnalliset hyödyt. Yritysten käytännöt ja toimintatavat kuitenkin vaihtelevat suuresti ja vastuullisuuden konkreettinen integroiminen toimintaan ja strategiaan jää epäselväksi.
This thesis consists of theory part which is based on literature and empirical part that was gathered from 16 company interviews. The SMEs were part of Cleantech Finland network and they were divided in three different groups: ICT and service companies, expert companies and technology companies. In addition a few interviews from bigger companies were used as a comparison.
The results of this thesis show that small and medium sized cleantech companies consider environmental sustainability as a strategic competitive factor that is based on company values and which is driven by customers and business advantages.Though corporate practices and policies varies greatly and integration of sustainability to operations and strategy remains unclear.