Tuotehallinnan kehittäminen ICT-palveluyrityksessä
Airola, Tomi (2016)
Diplomityö
Airola, Tomi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603118733
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603118733
Tiivistelmä
Tuotehallinta on yrityksissä keskeinen arvoa tuottava toiminto, joka hallinnoi ja johtaa tuotteiden elinkaarta aina ideavaiheesta tuotteiden lopettamiseen saakka. Tuotteiden hyvän kilpailukyvyn kautta yritys saa kilpailuetua markkinassa. Tutkimuksen kohteena oleva case-yritys haluaa kehittää tuotehallinnan toimintaa, jotta se kykenee toimimaan aiempaa tehokkaammin ja menestymään paremmin tiukasti kilpailluilla markkinoilla.
Diplomityön päätavoitteena oli löytää keinoja kohdeyrityksen yritysliiketoiminnan tuotehallinnan kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa käytiin läpi aihealueen tuoretta tutkimustietoa sekä aiempaa teoriaa. Työssä tutkittiin kohdeyrityksen tuotehallinnan nykytilannetta ja kehittämismahdollisuuksia. Saatujen tutkimustulosten pohjalta ja tunnistettua teoriaa hyödyntäen johdettiin konkreettisia kehitystoimenpiteitä.
Työ tuotti kriittisen näkökulman tuotehallinnan nykytilanteeseen sekä esityksen tärkeimmiksi tunnistetuista kehittämistoimenpiteistä. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena toimii johtopäätös tarpeesta rakentaa aiempaa vahvempi tuotehallinta. Tämän aikaansaamiseksi tulee tehdä joukko kehittämistoimenpiteitä, jotka jaettiin lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteisiin. Kehitystoimenpiteiden toteut-tamiseksi esitetiin muodostettavan oma hallittu kehitysohjelma. Product management can be seen as the key value creating function in companies. It manages and leads product lifecycles from idea phase all the way to close down actions. Good competitiveness of products leads to better competitive advantage for the company in the marketplace. The case company in this research is aiming for developing its product management in order to operate more efficiently and to be able to compete better in tough market in the future as well.
The aim of this thesis was to find ways to develop product management of the case company. The research was carried out as a qualitative case study. Recent research data and earlier theory was utilized as part of research work. Using the gained empirical material and background theory new concrete development actions were found.
This thesis work created critical analysis of product management’s current situation and a list of the most important development actions that need to be carried out in the case company. The main conclusion from this research can be crystallized into need for building stronger product management function. Proposed development actions divided into short and long term timescale are be the proposed method to get there.
Diplomityön päätavoitteena oli löytää keinoja kohdeyrityksen yritysliiketoiminnan tuotehallinnan kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa käytiin läpi aihealueen tuoretta tutkimustietoa sekä aiempaa teoriaa. Työssä tutkittiin kohdeyrityksen tuotehallinnan nykytilannetta ja kehittämismahdollisuuksia. Saatujen tutkimustulosten pohjalta ja tunnistettua teoriaa hyödyntäen johdettiin konkreettisia kehitystoimenpiteitä.
Työ tuotti kriittisen näkökulman tuotehallinnan nykytilanteeseen sekä esityksen tärkeimmiksi tunnistetuista kehittämistoimenpiteistä. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena toimii johtopäätös tarpeesta rakentaa aiempaa vahvempi tuotehallinta. Tämän aikaansaamiseksi tulee tehdä joukko kehittämistoimenpiteitä, jotka jaettiin lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteisiin. Kehitystoimenpiteiden toteut-tamiseksi esitetiin muodostettavan oma hallittu kehitysohjelma.
The aim of this thesis was to find ways to develop product management of the case company. The research was carried out as a qualitative case study. Recent research data and earlier theory was utilized as part of research work. Using the gained empirical material and background theory new concrete development actions were found.
This thesis work created critical analysis of product management’s current situation and a list of the most important development actions that need to be carried out in the case company. The main conclusion from this research can be crystallized into need for building stronger product management function. Proposed development actions divided into short and long term timescale are be the proposed method to get there.