Pk-yrityksen kansainvälistyminen – Case Hakaniemen Metalli Oy
Svanborg, Reijo (2016)
Diplomityö
Svanborg, Reijo
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603188780
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603188780
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kansainvälistymisteorioiden toimivuus laadittaessa kohdeyrityksen hankkimalle juustolaiteliiketoiminnalle kansainvälistymisstrategian linjaukset. Taustamateriaalina tutkittiin laajalti kohdeyrityksen näkökulmasta valittujen kansainvälistymisteorioiden esille tuomia kansainvälistymisen haasteita, edellytyksiä sekä toteuttamismuotoja. Lisäksi tutkittiin kohdeyrityksen juustolaiteliiketoiminnan historian aikana toteutuneet kansainvälistymisvaiheet ja verrattiin niitä vastaaviin kansainvälistymisteorioihin. Juustolaiteliiketoiminnan kansainvälistymistä varten haastateltiin juustoalan asiantuntijoita, juustoliiketoiminnan entisiä avainhenkilöitä sekä kohdeyrityksen johtoa ja hallituksen jäseniä. Juustomarkkinoiden laajuus ja houkuttelevuus sekä alan tärkeimmät kilpailijat analysoitiin tehdyn markkinaselvityksen avulla. Kerätyn tutkimusmateriaalin perusteella laadittiin kohdeyrityksen juustolaiteliiketoiminnalle kansainvälistymisstrategian linjaukset. Johtopäätöksenä todetaan aikaisemmin tehtyjen tunnettujen kansainvälistymisteorioiden yhdistelemisen käyttökelpoisuus tapauskohtaisesti sovellettuna useimpien teollisuudenalan pk-yritysten kansainvälistymissuunnitelmien laadinnassa. Jatkotutkimuksia ehdotetaan tehtäväksi globalisaation ja digitalisoitumisen avatessa uusia kansainvälistymismahdollisuuksia. The purpose of the study was to examine how the theories of internationalization work in drafting strategic guidance for internationalization to the target company’s acquired cheese equipment business. For background material, challenges, presumptions and execution procedures rising out from the internationalization theories, were extensively examined from the target company’s point of view. Furthermore, formerly executed internationalization phases throughout target company’s almost one hundred years of cheese equipment business’ were studied. These phases were compared with the relevant internationalization theories. In order to further understand the internationalization of the cheese equipment business, specialist of cheese industry, former key persons of cheese equipment business as well as the management and the board managers of the target company were interviewed. Market research was used to understand the size and attractiveness of cheese product markets and to analyze the most important competitors. The gathered research material was used to draft a strategic guidance of internationalization for the target company’s cheese equipment business. A conclusion, that the well-known theories of internationalization can be useful together at case-by-case and utilized for internationalization planning in most industrial SME’s, was drawn. Further research is recommended on areas where globalization and digitalization are opening new opportunities for internationalization.