Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sähkömekaanisen turvalaakerirakenteen suunnittelu

Tynkkynen, Matti (2016)

Katso/Avaa
Kandidaatintyo_Tynkkynen_Matti.pdf (1.295Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Tynkkynen, Matti
2016

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201604199971

Tiivistelmä

Turvalaakereita käytetään suojaamaan aktiivisia magneettilaakereita vikatilanteiden tapahtuessa. Tässä kandidaatintyössä suunniteltiin erilaisia ratkaisuja toteuttaa turvalaakerin toiminta sähkömekaanisella toimilaitteella. Työn tarkoituksena oli löytää uusia tapoja toteuttaa turvalaakerin rakenne. Uusilla ratkaisuilla poistettiin turvalaakereille ominaisia ongelmia.
Suunnittelussa käytettiin perinteisiä koneensuunnittelun menetelmiä. Menetelmien tarkoitus oli mahdollistaa järjestelmällinen suunnittelu. Tässä työssä myös kirjallisuuskatsaus toimi yhtenä suunnittelun vaiheena. Tuloksiksi saatiin hahmotelmia ja 3D-malleja. Tulokset poikkesivat tavanomaisista turvalaakereiden rakenteista. Tuloksissa huomioitiin, että tässä työssä ei suunnitella valmista tuotetta. Suunniteltujen turvalaakereiden toiminta perustui mekanismeihin, jotka toivat mukanaan uusia ominaisuuksia. Sähkömekaanisen toimilaitteen sijoittaminen mekanismeihin oli kuitenkin vaikeaa. Työn tulokset avasivat uusia näkökulmia turvalaakerirakenteiden jatkokehittämiseen.
 
Auxiliary bearings are used to protect active magnetic bearings against failure. In this Bachelor’s thesis several solutions to achieve auxiliary bearing functions with electromechanical actuator were designed. The aim of this thesis was to find new ways to construct auxiliary bearings. Characteristic issues with auxiliary bearings were eliminated with new solutions.
Traditional mechanical engineering design methods were used in this thesis. These methods were used to make systematic design possible. Literature review was also used as part of the design process. Drafts and 3D-models were the result of this thesis. The solutions found differed from conventional auxiliary bearing construction. It was taken in to consideration, in the results, that design in this thesis is not for manufacturing purposes. The mechanisms on which the auxiliary bearings were designed brought new features. The positioning of the electro-mechanical actuator in to the mechanisms was however difficult. New points of view in the development of auxiliary bearing constructions were discovered by the results of this thesis.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3878]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste