Kasvustrategia it-alan pk-yritykselle
Keskinen, Simo (2016)
Diplomityö
Keskinen, Simo
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051612371
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051612371
Tiivistelmä
Pienille ja keskisuurille yrityksille eli pk-yrityksille on olemassa useita kasvustrategioita. Nämä kasvustrategiat tähtäävät joko liiketoiminnan laajentamiseen, nykyisten resurssien hyödyntämiseen, uusien resurssien luotaamiseen tai liiketoiminnan supistamiseen. Valitsemaansa kasvustrategiaa noudattamalla yritys pyrkii pääsemään kasvutavoitteisiinsa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tieteellisen kirjallisuuden pohjalta arvioida kasvustrategioita ja valita niistä pienelle it-alalla toimivalle case-yritykselle sopivin. Sopivimmaksi havaitun kasvustrategian pohjalta case-yritykselle laaditaan räätälöity kasvustrategia. Kasvustrategian laatimiseen käytetään tieteellisen kirjallisuuden lisäksi empiirisenä menetelmänä tapaustutkimusta. Tapaustutkimus tehdään teemahaastatteluina kymmenelle yritykselle, joilla on liike-elämästä saatuja kokemuksia case-yritykselle valitusta kasvustrategiasta.
Tutkimuksen tuloksena case-yritykselle sopivin kasvustrategia on verkostokasvustrategia. Verkostokasvustrategiaa noudattamalla case-yritys keskittyy omaan ydinosaamiseensa ja sen kehittämiseen ja hankkii tarvitsemansa muun osaamisen verkostokumppaneilta. Verkostoitumisen hyötyinä case-yritykselle on muun muassa pieni omien työntekijöiden tarve, tietotaidon saaminen, kilpailukyvyn paraneminen, markkinoinnin tehostuminen ja uusille markkinoille pääsyn helpottuminen. Verkostoitumisen haasteina case-yritykselle on sen sijaan muun muassa pienen yrityksen uskottavuusongelma, sopivien verkostokumppaneiden löytäminen ja epäluotettavat verkostokumppanit. Tutkimuksen johtopäätöksenä verkostoitumisesta saatavien hyötyjen nähdään kuitenkin olevan riskejä suuremmat case-yritykselle. Many growth strategies exist for small and medium-size enterprises (SMEs). These growth strategies aim to either expand the business, exploit current resources, search for new resources, or downsize the business. Companies use these strategies to try to achieve their growth targets.
The aim of this study is to evaluate different growth strategies based on information from scientific literature and to choose the most suitable option for a small-size case company in the IT sector. After selecting a suitable growth strategy, a tailored growth plan is created for the case company. The sources of information for the growth plan include both scientific literature and empirical methods (a case study). The case study is done by interviewing ten companies who have business experience using the same growth strategy that was selected for the case company.
As a result of this study, it was found that the most suitable growth strategy for the case company is a network growth strategy. Utilizing this strategy, the case company will focus on its own core competencies and internal development, while it acquires other needed know-how from its network partners. The advantages of networking for the case company include, inter alia, a smaller required number of workers, the possibility to get needed know-how, enhanced competitiveness, more effective marketing, and easier entry into new markets. Some potential challenges created by the networking plan for the case company include: a lack of credibility for the small company, difficulties in finding proper network partners, and unreliable network partners. The study shows that the advantages of networking are greater than the risks imposed by adopting the strategy for the case company.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tieteellisen kirjallisuuden pohjalta arvioida kasvustrategioita ja valita niistä pienelle it-alalla toimivalle case-yritykselle sopivin. Sopivimmaksi havaitun kasvustrategian pohjalta case-yritykselle laaditaan räätälöity kasvustrategia. Kasvustrategian laatimiseen käytetään tieteellisen kirjallisuuden lisäksi empiirisenä menetelmänä tapaustutkimusta. Tapaustutkimus tehdään teemahaastatteluina kymmenelle yritykselle, joilla on liike-elämästä saatuja kokemuksia case-yritykselle valitusta kasvustrategiasta.
Tutkimuksen tuloksena case-yritykselle sopivin kasvustrategia on verkostokasvustrategia. Verkostokasvustrategiaa noudattamalla case-yritys keskittyy omaan ydinosaamiseensa ja sen kehittämiseen ja hankkii tarvitsemansa muun osaamisen verkostokumppaneilta. Verkostoitumisen hyötyinä case-yritykselle on muun muassa pieni omien työntekijöiden tarve, tietotaidon saaminen, kilpailukyvyn paraneminen, markkinoinnin tehostuminen ja uusille markkinoille pääsyn helpottuminen. Verkostoitumisen haasteina case-yritykselle on sen sijaan muun muassa pienen yrityksen uskottavuusongelma, sopivien verkostokumppaneiden löytäminen ja epäluotettavat verkostokumppanit. Tutkimuksen johtopäätöksenä verkostoitumisesta saatavien hyötyjen nähdään kuitenkin olevan riskejä suuremmat case-yritykselle.
The aim of this study is to evaluate different growth strategies based on information from scientific literature and to choose the most suitable option for a small-size case company in the IT sector. After selecting a suitable growth strategy, a tailored growth plan is created for the case company. The sources of information for the growth plan include both scientific literature and empirical methods (a case study). The case study is done by interviewing ten companies who have business experience using the same growth strategy that was selected for the case company.
As a result of this study, it was found that the most suitable growth strategy for the case company is a network growth strategy. Utilizing this strategy, the case company will focus on its own core competencies and internal development, while it acquires other needed know-how from its network partners. The advantages of networking for the case company include, inter alia, a smaller required number of workers, the possibility to get needed know-how, enhanced competitiveness, more effective marketing, and easier entry into new markets. Some potential challenges created by the networking plan for the case company include: a lack of credibility for the small company, difficulties in finding proper network partners, and unreliable network partners. The study shows that the advantages of networking are greater than the risks imposed by adopting the strategy for the case company.