Teollisuuden palveluliiketoiminta: Kustannuslaskennan soveltaminen ja erityispiirteet
Kanerva, Rasmus (2016)
Kandidaatintutkielma
Kanerva, Rasmus
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051612391
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051612391
Tiivistelmä
Palveluiden liiketoiminnallinen merkitys on kasvanut viimeisten vuosien aikana ja ilmiö koskee yhä enemmän myös teollisuutta. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää palvelutuotannon vaikutuksia kustannuslaskennan toteuttamiseen teollisuusyritysten näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyritään hahmottamaan niitä erityispiirteitä ja soveltamistarpeita, joita palveluistuminen asettaa teollisuusyritysten kustannuslaskentaprosesseille. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin yhteen yritykseen keskittyvän tapaustutkimuksen avulla. Aineistoa on kerätty kohdeyrityksen sisäisten dokumenttien ja prosessikaavioiden, toiminnanohjausjärstelmän tietojen, haastattelun sekä tutkijan oman osallistumisen avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että palveluistuminen korostaa asiakasnäkökulmaa ja vaikuttaa laajasti koko organisaation toimintaan. Nämä vaikutukset tulisi ottaa huomioon mahdollisimman kattavasti päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa, jotta palveluiden liiketoimintapotentiaalista voidaan hyötyä. Kustannuslaskennan kannalta haasteena ovat erityisesti eri palvelutuotteiden toisistaan poikkeavat vaatimukset ja prosessit sekä asiakaskohtainen räätälöinti. Kustannuslaskennan kannalta on tärkeää, että yrityksessä tunnistetaan palvelutuotteiden kustannusrakenteet, jotta kustannuslaskenta voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Palveluistuminen vaikuttaa yrityksen toimintaan ja prosesseihin, jolloin myös kustannuslaskentaa tulee muokata vastaamaan uusia olosuhteita. Palveluistumisen vaikutuksen vaihtelevat organisaatioittain, joten tiettyä palvelutuotantoon sopivaa kustannuslaskentamallia ei voida esitttää, vaan laskentamalli tulee harkita tapauskohtaisesti. Importance of services in business has grown over last years and this also more and
more applies to manufacturing industry. The purpose of this bachelor thesis is to
examine how service production affects cost accounting in manufacturing companies.
This study aims to understand those characteristics and applications that servitization
sets to cost accounting processes in manufacturing companies. The study is based on
a qualitative approach, which is conducted as a single case study. Data was collected
from case company’s internal documents and process maps, enterprise resource
planning software and with interview and researchers’ own participation.
The study observed that servitization emphasizes customer centric approach and that
it widely affects operations in whole organization. These effects should be taken into
account in companies’ decision making and operational planning, so that business
potential of the services can be utilized. Different requirements, processes and tailoring
of service products create particular challenges in cost accounting. It is important to
cost accounting that companies’ recognize the cost structures of services, so that cost
accounting can be appropriately executed. As Servitization impacts company’s
operations and processes, cost accounting should be also modified to respond to new
circumstances. Effects of servitization vary among organizations, so specific cost
accounting model that fits service production cannot be presented. Cost model should
be considered case by case.
Tutkimuksessa havaittiin, että palveluistuminen korostaa asiakasnäkökulmaa ja vaikuttaa laajasti koko organisaation toimintaan. Nämä vaikutukset tulisi ottaa huomioon mahdollisimman kattavasti päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa, jotta palveluiden liiketoimintapotentiaalista voidaan hyötyä. Kustannuslaskennan kannalta haasteena ovat erityisesti eri palvelutuotteiden toisistaan poikkeavat vaatimukset ja prosessit sekä asiakaskohtainen räätälöinti. Kustannuslaskennan kannalta on tärkeää, että yrityksessä tunnistetaan palvelutuotteiden kustannusrakenteet, jotta kustannuslaskenta voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Palveluistuminen vaikuttaa yrityksen toimintaan ja prosesseihin, jolloin myös kustannuslaskentaa tulee muokata vastaamaan uusia olosuhteita. Palveluistumisen vaikutuksen vaihtelevat organisaatioittain, joten tiettyä palvelutuotantoon sopivaa kustannuslaskentamallia ei voida esitttää, vaan laskentamalli tulee harkita tapauskohtaisesti.
more applies to manufacturing industry. The purpose of this bachelor thesis is to
examine how service production affects cost accounting in manufacturing companies.
This study aims to understand those characteristics and applications that servitization
sets to cost accounting processes in manufacturing companies. The study is based on
a qualitative approach, which is conducted as a single case study. Data was collected
from case company’s internal documents and process maps, enterprise resource
planning software and with interview and researchers’ own participation.
The study observed that servitization emphasizes customer centric approach and that
it widely affects operations in whole organization. These effects should be taken into
account in companies’ decision making and operational planning, so that business
potential of the services can be utilized. Different requirements, processes and tailoring
of service products create particular challenges in cost accounting. It is important to
cost accounting that companies’ recognize the cost structures of services, so that cost
accounting can be appropriately executed. As Servitization impacts company’s
operations and processes, cost accounting should be also modified to respond to new
circumstances. Effects of servitization vary among organizations, so specific cost
accounting model that fits service production cannot be presented. Cost model should
be considered case by case.