Tuotetiedon laadun vaikutukset varaosamyymälän toiminnassa
Kononen, Matti (2016)
Diplomityö
Kononen, Matti
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051812472
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051812472
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on tutkia tuotetiedon laadun vaikutuksia autojen varaosia myyvien liikkeiden toimintaan. Tutkimusta varten haastatellaan myymälähenkilökuntaa kahdessa varaosamyymäläketjussa. Haastatteluissa hyödynnetään tarinankerronnallista lähestymistapaa.
Haastatteluissa esille nousevien kertomusten perusteella tunnistetaan henkilökunnan kokemia ongelmia ja niihin liittyviä tuotetiedon puutteita. Löytyneet ongelmat luokitellaan teoriaosassa esiteltävän tiedon laadun luokittelun perusteella ja selvitetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Työssä kuvataan tutkittavien myymälöiden tietojärjestelmissä olevaa tuotetiedon rakennetta. Lisäksi esitetään parannusehdotuksia tietojärjestelmien tietosisältöön ja tiedonhallintaprosessiin tiedon laadun parantamiseksi. The aim of this thesis is to study the effects of product information quality on operations of car spare parts stores. Employees of two spare parts store chains are interviewed. Storytelling approach is utilized in the interviews.
The problems on operations and defects of information quality are recognised from the stories of the employees. The problems found are classified according to the information quality dimensions that are presented in the theoretical framework.
The thesis describes product information structure in the data systems of the stores. In addition, suggestions are made for product information content and information management processes to improve the quality of information.
Haastatteluissa esille nousevien kertomusten perusteella tunnistetaan henkilökunnan kokemia ongelmia ja niihin liittyviä tuotetiedon puutteita. Löytyneet ongelmat luokitellaan teoriaosassa esiteltävän tiedon laadun luokittelun perusteella ja selvitetään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Työssä kuvataan tutkittavien myymälöiden tietojärjestelmissä olevaa tuotetiedon rakennetta. Lisäksi esitetään parannusehdotuksia tietojärjestelmien tietosisältöön ja tiedonhallintaprosessiin tiedon laadun parantamiseksi.
The problems on operations and defects of information quality are recognised from the stories of the employees. The problems found are classified according to the information quality dimensions that are presented in the theoretical framework.
The thesis describes product information structure in the data systems of the stores. In addition, suggestions are made for product information content and information management processes to improve the quality of information.