Yhteiskuntavastuullinen toimittajavalinta
Kähärä, Kristian (2016)
Kandidaatintutkielma
Kähärä, Kristian
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016052012492
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016052012492
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskuntavastuu on viime vuosina noussut merkittäväksi osaksi yritysten
jokapäiväistä toimintaa. Yhteiskuntavastuun aseman kehittymiseen yritysten strategiseksi
valinnaksi on edesauttanut internetin sidosryhmille tarjoama lähes rajaton informaatio, joka on
pakottanut yritykset muuttamaan toimintatapojaan kestävämpään suuntaan. Nykyinen
asetelma on myös pakottanut yritykset miettimään uudestaan mitä he yhteiskuntavastuullaan
haluavat sidosryhmilleen viestiä, ja miten he sen tekevät. Vastauksena tähän yritykset ovat
kehittäneet voimakkaasti yhteiskuntavastuuraportointikäytäntöjään viime vuosien aikana, mikä
näkyy muun muassa erialaisten raportointiohjeistusten hyödyntämisen yleistymisenä
yhteiskuntavastuuraportoinnin apuvälineenä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää mitä yhteiskuntavastuu on, ja millaisia keinoja
yrityksillä on integroida yhteiskuntavastuullinen toiminta osaksi hankintatoimeen kuuluvaa
toimittajavalintaa. Työn empiriaosuus on toteutettu laadullisena tutkimuksena vertailemalla
kahden suomalaisen eri toimialoilla toimivan yrityksen yhteiskuntavastuuraportteja, ja sen
tavoitteena on löytää teemoja ja työkaluja, joiden avulla yritykset implementoivat
yhteiskuntavastuuta toimittajavalinnassaan.
Tutkimuksen yksi merkittävimmistä löydöistä oli yritysten tarve nostaa sekä yhteiskuntavastuu
että toimittajavalinta strategisiksi toiminnoiksi, mitä tukee molempien empiriaosuudessa
käytettyjen yritysten yhteiskuntavastuuraporteista löytynyt maininta toimitusketjujen sekä
toimittajavalinnan suuresta merkityksestä yritysten yhteiskuntavastuun toteuttamisen
välineenä. Corporate social responsibility has become a major subject in corporations’ daily actions the past few years. The almost unlimited information that internet provides stakeholders has been an important factor in CSR’s rise to a strategic function. This companies to rethink and adjust their actions to a more sustainable direction. The situation has also made companies to think on what they want to communicate stakeholders with the help of their CSR and how they are going to do it. The answer the development of reporting practices and in the growth in popularity of different sustainability reporting initiatives that companies have started to use as guidelines reporting.
The aim of this study is to find out what corporate social responsibility is and what kind companies have to integrate it to their supply chains and sourcing. The empirical study has been done as a qualitative research. Sustainability reports of two Finnish operating in different industries have been compared in order to find out tools and themes companies use to implement CSR in their sourcing activities.
One of the most important findings of this study was the need of companies to make and sourcing into strategic operations. The empirical part supports this since both used in this study highlights in their sustainability reports the importance of sourcing supply chains in implementing CSR.
jokapäiväistä toimintaa. Yhteiskuntavastuun aseman kehittymiseen yritysten strategiseksi
valinnaksi on edesauttanut internetin sidosryhmille tarjoama lähes rajaton informaatio, joka on
pakottanut yritykset muuttamaan toimintatapojaan kestävämpään suuntaan. Nykyinen
asetelma on myös pakottanut yritykset miettimään uudestaan mitä he yhteiskuntavastuullaan
haluavat sidosryhmilleen viestiä, ja miten he sen tekevät. Vastauksena tähän yritykset ovat
kehittäneet voimakkaasti yhteiskuntavastuuraportointikäytäntöjään viime vuosien aikana, mikä
näkyy muun muassa erialaisten raportointiohjeistusten hyödyntämisen yleistymisenä
yhteiskuntavastuuraportoinnin apuvälineenä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää mitä yhteiskuntavastuu on, ja millaisia keinoja
yrityksillä on integroida yhteiskuntavastuullinen toiminta osaksi hankintatoimeen kuuluvaa
toimittajavalintaa. Työn empiriaosuus on toteutettu laadullisena tutkimuksena vertailemalla
kahden suomalaisen eri toimialoilla toimivan yrityksen yhteiskuntavastuuraportteja, ja sen
tavoitteena on löytää teemoja ja työkaluja, joiden avulla yritykset implementoivat
yhteiskuntavastuuta toimittajavalinnassaan.
Tutkimuksen yksi merkittävimmistä löydöistä oli yritysten tarve nostaa sekä yhteiskuntavastuu
että toimittajavalinta strategisiksi toiminnoiksi, mitä tukee molempien empiriaosuudessa
käytettyjen yritysten yhteiskuntavastuuraporteista löytynyt maininta toimitusketjujen sekä
toimittajavalinnan suuresta merkityksestä yritysten yhteiskuntavastuun toteuttamisen
välineenä.
The aim of this study is to find out what corporate social responsibility is and what kind companies have to integrate it to their supply chains and sourcing. The empirical study has been done as a qualitative research. Sustainability reports of two Finnish operating in different industries have been compared in order to find out tools and themes companies use to implement CSR in their sourcing activities.
One of the most important findings of this study was the need of companies to make and sourcing into strategic operations. The empirical part supports this since both used in this study highlights in their sustainability reports the importance of sourcing supply chains in implementing CSR.