Sosiaalisen median yksilöbrändin merkitys työnhaussa ja yritysten näkökanta työntekijän sosiaalisen median käyttäytymiselle
Manninen, Laura (2016)
Kandidaatintutkielma
Manninen, Laura
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016053013011
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016053013011
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, kuinka yksilön brändi muodostuu sosiaalisessa mediassa ja mitä sosiaalisen median kanavia suositaan työnhakijoiden ja yritysten keskuudessa. Haettiin myös alueellisilta yrityksiltä vastausta siihen, perehdyttävätkö he uusia työntekijöitä sosiaalisen median käyttäytymisessä. Tietolähteinä käytettiin brändin luomiseen ja sosiaalisen median strategiaan keskittyvää kirjallisuutta sekä yrityksien ja opiskelijoiden haastatteluja. Työn tuloksina todettiin suosituimmiksi kanaviksi itsensä markkinointiin verkostoitumispalvelu LinkedIn. Yritykset korostivat omien projektien merkitystä osaamisen näyttämisessä työnhaussa ja hyvin viestittyä persoonallisuutta hakemuksissa arvostettiin. The aim of this thesis was to determine how an individual’s brand could be created through social media. The study focuses on which applications are being used, which features companies are looking for of recruited employees, and what is the meaning of social media in recruitment. Methods used in this research include literature of brand and social media strategies as well as interviews of companies and students. The main results of the survey are as follows: LinkedIn is the most favorable social networking service for branding oneself, the most desired attribute in an applicant is past experience on an independent project related to the applied for job and personality in applications is appreciated.