Kestävien arvoehdotelmien kommunikointi
Pitkänen, Hanna; Tenhunen, Tiia (2016)
Kandidaatintutkielma
Pitkänen, Hanna
Tenhunen, Tiia
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016071922225
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016071922225
Tiivistelmä
Haastava taloustilanne ja kiristynyt kilpailu pakottaa yritykset kehittämään uusia
keinoja kilpailukyvyn parantamiseksi. Työn tavoitteena on löytää toimivia
ratkaisuja kestävien arvoehdotelmien kommunikoinnille. Tutkimus on tehty
suomalaisten puhdasta teknologiaa tarjoavien pk-yritysten näkökulmasta. Työ
pyrkii selvittämään kuinka cleantech-yritykset voivat havainnollistaa ja
markkinoida ympäristöystävällisten ratkaisujen tuomia arvoja.
Työ sisältää kirjallisuuskatsauksen ja empiriaosion, joka koostuu alan yritysten
haastattelujen tuloksista ja näiden analysoinnista. Kirjallisuuskatsaus antaa
kattavan kuvan siitä, minkälaista lisäarvoa cleantech-yritysten tarjoomat tuottavat
asiakkaille. Yrityshaastattelujen avulla kartoitettiin kestävien arvoehdotelmien
kommunikoinnin todellista nykytilaa Suomessa. Kirjallisuuskatsauksen ja
haastattelujen pohjalta selviää, miten yritykset käytännössä demonstroivat ja
kommunikoivat erilaisia asiakashyötyjä sekä siinä kohtaamansa suurimmat
haasteet. Työssä selvitettiin erilaisia käytössä olevia kommunikointikeinoja ja
niitä tukevia käytäntöjä, joiden pohjalta työn loppuun on koottu parhaat
käytännöt suomalaisille cleantech-alan pk-yrityksille.
keinoja kilpailukyvyn parantamiseksi. Työn tavoitteena on löytää toimivia
ratkaisuja kestävien arvoehdotelmien kommunikoinnille. Tutkimus on tehty
suomalaisten puhdasta teknologiaa tarjoavien pk-yritysten näkökulmasta. Työ
pyrkii selvittämään kuinka cleantech-yritykset voivat havainnollistaa ja
markkinoida ympäristöystävällisten ratkaisujen tuomia arvoja.
Työ sisältää kirjallisuuskatsauksen ja empiriaosion, joka koostuu alan yritysten
haastattelujen tuloksista ja näiden analysoinnista. Kirjallisuuskatsaus antaa
kattavan kuvan siitä, minkälaista lisäarvoa cleantech-yritysten tarjoomat tuottavat
asiakkaille. Yrityshaastattelujen avulla kartoitettiin kestävien arvoehdotelmien
kommunikoinnin todellista nykytilaa Suomessa. Kirjallisuuskatsauksen ja
haastattelujen pohjalta selviää, miten yritykset käytännössä demonstroivat ja
kommunikoivat erilaisia asiakashyötyjä sekä siinä kohtaamansa suurimmat
haasteet. Työssä selvitettiin erilaisia käytössä olevia kommunikointikeinoja ja
niitä tukevia käytäntöjä, joiden pohjalta työn loppuun on koottu parhaat
käytännöt suomalaisille cleantech-alan pk-yrityksille.