Yrittäjän sosiaalisten verkostojen muodostuminen, niihin vaikuttavat tekijät, niiden rakenne ja merkitys yrittäjälle
Saarinen, Sari (2016)
Diplomityö
Saarinen, Sari
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016080222537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016080222537
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka yrittäjän verkostot muodostuvat ja minkälainen niiden rakenne on. Tavoitteena oli myös saada tietoa yrittäjän sosiaalisten verkostojen merkityksestä yrittäjälle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla haastattelulla ja tutkimusaineiston rinnalla käytettiin yrittäjien havainnollistamia piirroksia sekä tieteellisiä julkaisuja ja kirjallisuutta. Haastateltavina oli sekä nais- että miesyrittäjiä eri paikkakunnilta Etelä-Suomen alueelta.
Tutkimustulosten mukaan yrittäjien verkostoissa voidaan havaita eri tasoja, jotka rakentuvat eri tavoilla ja ovat yrittäjälle merkitykseltään erilaisia. Verkoston eri tasoille sijoittuu yrittäjälle tärkeitä ihmisiä sen mukaan mitä hyötyä ja arvoa heillä yrittäjälle on. Tulokset osoittavat, että verkostojen rakentamiseen vaikuttavat sekä liiketoiminnan laatu, motiivit sekä yrittäjän persoona. Tulokset ovat linjassa tämän tutkimuksen perustana olevien teorioiden kanssa. Viitteitä löytyy myös siitä, että yrittäjän sukupuolella on myös merkitystä siihen, millaiseksi sosiaaliset verkostot rakentuvat sekä henkilökohtaisessa elämässä että liike-elämän puolella. Sosiaalisista verkostoista saatavat hyödyt ovat moninaisia. Lisätutkimuksia tulisi tehdä tehokkaiden työkalujen kehittämiseksi henkilöstön ja yrittäjän omien resurssien tunnistamiseksi. Tätä kautta myös yrittäjyyskasvatusta ja yrittäjäneuvontaa voitaisiin tehostaa. The purpose of the study was to examine the formation of entrepreneur’s social networks, the structure of these networks and the connotation to the entrepreneur. This study was a qualitative research of these social networks. The data was collected primarily through structured interviews. A secondary exploratory material was gathered with network sketches created by interviewees. Interviewees consisted both female and male entrepreneurs from different districts of Southern Finland.
Results show that entrepreneur’s social networks have detectable separate levels of people. The formation of these levels differ and the significance of these levels seems to be different to interviewees. The distinctive benefit and merit of one will orient her or him into a certain network level. The results of this study lean strongly on used theories and point out the fact that the network formation is effected by the quality of the business, the personality of the entrepreneur as well as his or hers motives. Some results also suggest that the gender acts as an operant factor when forming social networks in both personal social life and in the business life. The advantages of social networks are shown to be diverse. More research should be carried out on new methods innovated for recognition of personal qualities towards entrepreneurship in early stage as well as to develop better invocation of personnel and entrepreneur himself or herself. This might entail boosting to different education programs.
Tutkimustulosten mukaan yrittäjien verkostoissa voidaan havaita eri tasoja, jotka rakentuvat eri tavoilla ja ovat yrittäjälle merkitykseltään erilaisia. Verkoston eri tasoille sijoittuu yrittäjälle tärkeitä ihmisiä sen mukaan mitä hyötyä ja arvoa heillä yrittäjälle on. Tulokset osoittavat, että verkostojen rakentamiseen vaikuttavat sekä liiketoiminnan laatu, motiivit sekä yrittäjän persoona. Tulokset ovat linjassa tämän tutkimuksen perustana olevien teorioiden kanssa. Viitteitä löytyy myös siitä, että yrittäjän sukupuolella on myös merkitystä siihen, millaiseksi sosiaaliset verkostot rakentuvat sekä henkilökohtaisessa elämässä että liike-elämän puolella. Sosiaalisista verkostoista saatavat hyödyt ovat moninaisia. Lisätutkimuksia tulisi tehdä tehokkaiden työkalujen kehittämiseksi henkilöstön ja yrittäjän omien resurssien tunnistamiseksi. Tätä kautta myös yrittäjyyskasvatusta ja yrittäjäneuvontaa voitaisiin tehostaa.
Results show that entrepreneur’s social networks have detectable separate levels of people. The formation of these levels differ and the significance of these levels seems to be different to interviewees. The distinctive benefit and merit of one will orient her or him into a certain network level. The results of this study lean strongly on used theories and point out the fact that the network formation is effected by the quality of the business, the personality of the entrepreneur as well as his or hers motives. Some results also suggest that the gender acts as an operant factor when forming social networks in both personal social life and in the business life. The advantages of social networks are shown to be diverse. More research should be carried out on new methods innovated for recognition of personal qualities towards entrepreneurship in early stage as well as to develop better invocation of personnel and entrepreneur himself or herself. This might entail boosting to different education programs.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Re-shaping the Resourcing: Recruitment in Social Media
Hakkarainen, Noora (2014)Social media is very current topic in today’s society and organisations. In the times of economic challenges, companies are looking for efficient ways to resource workforce. In addition, there is competition of competent ... -
Sosiaalisen pääoman verkostotutkimus kohdeyrityksessä
Tuominen, Jani (2016)Tässä sosiaalisen pääoman verkostotutkimuksessa tarkastellaan valitun rahoitusalalla toimivan kohdeyhtiön sosiaalisen verkoston rakennetta. Työn tavoitteena on määritellä kohdeorganisaation sosiaalinen verkosto ja löytää ... -
Perceived switching costs in a social network site : case Facebook
Viitikko, Juuso (2023)Social network sites are services with network externalities where, according to previous research, the number of users is a source of switching costs. Furthermore, in previous studies, switching costs have been found to ...