Digitaalisten palvelujen käyttäjäkokemus ja käytettävyys asuntojen myyntiprosessissa
Honkanen, Satumari (2016)
Diplomityö
Honkanen, Satumari
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016083123335
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016083123335
Tiivistelmä
Työ on tehty rakennusalan yritykselle, jolla on meneillään asuntoesittelyyn suunniteltu 3D-virtuaaliohjelman pilottihanke rakenteilla olevaan kohteeseen. Ohjelmaa ollaan kehittämässä käyttäjäkokemukseltaan paremmaksi ja työn tavoitteena on löytää ohjelmasta käyttäjäkokemuksen kannalta merkittäviä kehityskohteita.
Teoriaosuudessa kartoitetaan käyttäjäkokemukseen ja asiakaskokemukseen liittyviä seikkoja sekä sovellusten käytettävyyttä – mitä käytettävyydessä tulee huomioida ja mitkä asiat voivat koitua ongelmiksi. Käytettävyyttä painotetaan varsinkin iäkkäiden näkökulmasta, jotka kuuluvat tutkimuksen kohteena olevan yrityksen tyypillisiin asiakkaisiin. Empiirisessä osassa toteutetaan tutkimuskohteena olevalle ohjelmalle käytettävyyden arviointia. Päämetodina arvioinnissa on käytettävyystestaus todellisilla käyttäjillä. Testeissä havaitut käytettävyysongelmat on luokiteltu neljään eri kategoriaan niiden vakavuuden perusteella. Työn lopussa on kartoitettu muutamien rakennusalan yritysten digitaalisia palveluja.
Keskeisenä tuloksena todettakoon, että sovelluksen suunnittelun tulisi aina olla käyttäjälähtöistä. Suunnittelijan tulisi olla heti alussa selvillä kenelle sovellusta ollaan suunnittelemassa. Virtuaalisissa ympäristöissä liikkumisen helppous korostuu. Käyttäjällä tulee olla ohjelmiston hallinnan tunne – tieto siitä, missä on ja miten palataan alkuun. Tärkeää on myös valikoiden ja toimintojen selkeys ja samalla intuitiivisuus. Digitalisoituvassa maailmassa huono käytettävyys voi aiheuttaa suuria ongelmia muuten hyvälle sovellukselle, kun taas puolestaan hyvä käytettävyys tuo hyvän käyttäjäkokemuksen ja myös hyvän asiakaskokemuksen ja saa asiakkaan vierailemaan yrityksessä uudelleenkin. The study was performed for a company operating in the building industry, currently carrying out a pilot project for a 3D virtual application designed for property showing purposes related to a housing site under construction. As the application is being developed to improve its user experience, the target of the study is to identify significant targets of development regarding the user experience of the application.
The theoretical section deals with aspects related to user experience and customer experience, as well as usability of applications – important considerations and possible sources of problems regarding usability. Usability is emphasised particularly from the point of view of the elderly, who are typical customers of the company being researched. The empirical section discusses the evaluation of the usability of the application researched. The main method of evaluation is usability testing with real users. Usability problems identified in the tests are classified into four categories based on their severity. The final part includes an overview of digital services provided by some companies operating in the building industry.
As a key result of the study, it can be stated that application design should always be user-driven. From the very beginning, the designer should be aware of the target group of the application. Ease of navigation is emphasised in virtual environments. Users must feel that they are in control of the software – they know where they are and how to return home. Straightforward and intuitive menus and functions are also important. In the increasingly digital world, poor usability may cause major problems for an otherwise good application, whereas good usability provides a good user experience, as well as a good customer experience, and makes the customer return to the company.
Teoriaosuudessa kartoitetaan käyttäjäkokemukseen ja asiakaskokemukseen liittyviä seikkoja sekä sovellusten käytettävyyttä – mitä käytettävyydessä tulee huomioida ja mitkä asiat voivat koitua ongelmiksi. Käytettävyyttä painotetaan varsinkin iäkkäiden näkökulmasta, jotka kuuluvat tutkimuksen kohteena olevan yrityksen tyypillisiin asiakkaisiin. Empiirisessä osassa toteutetaan tutkimuskohteena olevalle ohjelmalle käytettävyyden arviointia. Päämetodina arvioinnissa on käytettävyystestaus todellisilla käyttäjillä. Testeissä havaitut käytettävyysongelmat on luokiteltu neljään eri kategoriaan niiden vakavuuden perusteella. Työn lopussa on kartoitettu muutamien rakennusalan yritysten digitaalisia palveluja.
Keskeisenä tuloksena todettakoon, että sovelluksen suunnittelun tulisi aina olla käyttäjälähtöistä. Suunnittelijan tulisi olla heti alussa selvillä kenelle sovellusta ollaan suunnittelemassa. Virtuaalisissa ympäristöissä liikkumisen helppous korostuu. Käyttäjällä tulee olla ohjelmiston hallinnan tunne – tieto siitä, missä on ja miten palataan alkuun. Tärkeää on myös valikoiden ja toimintojen selkeys ja samalla intuitiivisuus. Digitalisoituvassa maailmassa huono käytettävyys voi aiheuttaa suuria ongelmia muuten hyvälle sovellukselle, kun taas puolestaan hyvä käytettävyys tuo hyvän käyttäjäkokemuksen ja myös hyvän asiakaskokemuksen ja saa asiakkaan vierailemaan yrityksessä uudelleenkin.
The theoretical section deals with aspects related to user experience and customer experience, as well as usability of applications – important considerations and possible sources of problems regarding usability. Usability is emphasised particularly from the point of view of the elderly, who are typical customers of the company being researched. The empirical section discusses the evaluation of the usability of the application researched. The main method of evaluation is usability testing with real users. Usability problems identified in the tests are classified into four categories based on their severity. The final part includes an overview of digital services provided by some companies operating in the building industry.
As a key result of the study, it can be stated that application design should always be user-driven. From the very beginning, the designer should be aware of the target group of the application. Ease of navigation is emphasised in virtual environments. Users must feel that they are in control of the software – they know where they are and how to return home. Straightforward and intuitive menus and functions are also important. In the increasingly digital world, poor usability may cause major problems for an otherwise good application, whereas good usability provides a good user experience, as well as a good customer experience, and makes the customer return to the company.