Tehokas sisäinen viestintä markkinoinnin tukena
Viianen, Jonne (2014)
Kandidaatintutkielma
Viianen, Jonne
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090223470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090223470
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan sisäistä viestintää organisaatiotasolla. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille onnisuneen ja tehokkaan sisäisen viestinnän positiivisia vaikutuksia markkinointiin. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan organisaation sisällä tapahtuvaa informaation kulkua. Se on moninainen kokonaisuus, joka on kehittynyt ajan kuluessa ja on jatkuvassa muutoksessa. Tässä työssä avataan sisäiseen viestintään vaikuttavat tukipilarit ja niiden kautta käsitellään monimuotoinen kokonaisuus, jossa keskitytään ongelmakohtiin ja toimimattomuustiloihin. Näiden asioiden ymmärtäminen on elintärkeää onnistuneen sisäisen viestinnän rakentamiselle. Tässä työssä käsitellään laadullisen tapaustutkimuksen avulla kahden suomessa toimivan ICT-alan teleoperaattoriyrityksen sisäistä viestintää. Tutkimustuloksista selvisi, että esille tuodut ongelmakohdat ja kehittämisen paikat olivat hyvin riippuvaisia henkilön asemasta organisaatiossa.
Tämän työn perusteella voidaan sanoa, että sisäinen viestintä organisaatiotasolla on tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä toteutettu hyvin. Tapaustutkimuksen suppeuden vuoksi tämä ei kuitenkaan anna kattavaa kuvaa siitä, kuinka tehokkaasti sisäinen viestintä on näissä organisaatioissa markkinoinnin näkökulmasta toteutettu. On tärkeää huomioida, että myös organisaatioissa joissa tilanne on tällä hetkellä hyvä, löytyy kehittämisen kohteita jatkuvasti. Yleisesti voidaankin todeta se, että myös hyvin toteutettu sisäinen viestintä kohtaa jatkuvaa muutospainetta sekä ulkoisten että sisäisten tekijöiden toimesta. This bachelor thesis examines internal communications at organizational level. Research aims to bring forth the positive effects that successful and efficient internal communications has on marketing. Internal communications refers to all information that flows within an organization. It’s a diverse entity that has evolved over time and it’s in constant change. This work explores those factors that have an effect on internal communications. It focuses on these factors and how their poor performance affects negatively on internal communications. Understanding the link between these factors and the performance of internal communications is critical in order to develop a working communications environment. This work has a qualitative case study of two Finnish ICT-companies that work in the tele operator field and the study examines their internal communications. According to this study, the problems brought forward by the interviewees were dependent on the position they held in the company.
Based on this work it can be said that internal communications at organizational level is executed well in the case companies. However due to the brevity of the case study this doesn’t give a totally comprehensive view of the effects that these two different internal communications have on marketing in these companies. It’s important to note that even in organizations where the situation is currently good, there is always room to improve. Generally, it can be said that internal communications faces constant pressure to change. This pressure comes from inside as well as from the outside.
Tämän työn perusteella voidaan sanoa, että sisäinen viestintä organisaatiotasolla on tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä toteutettu hyvin. Tapaustutkimuksen suppeuden vuoksi tämä ei kuitenkaan anna kattavaa kuvaa siitä, kuinka tehokkaasti sisäinen viestintä on näissä organisaatioissa markkinoinnin näkökulmasta toteutettu. On tärkeää huomioida, että myös organisaatioissa joissa tilanne on tällä hetkellä hyvä, löytyy kehittämisen kohteita jatkuvasti. Yleisesti voidaankin todeta se, että myös hyvin toteutettu sisäinen viestintä kohtaa jatkuvaa muutospainetta sekä ulkoisten että sisäisten tekijöiden toimesta.
Based on this work it can be said that internal communications at organizational level is executed well in the case companies. However due to the brevity of the case study this doesn’t give a totally comprehensive view of the effects that these two different internal communications have on marketing in these companies. It’s important to note that even in organizations where the situation is currently good, there is always room to improve. Generally, it can be said that internal communications faces constant pressure to change. This pressure comes from inside as well as from the outside.