Kestävien arvoehdotelmien todentaminen ja kommunikointi
Kortelainen, Timo; Lehtonen, Johannes (2016)
Kandidaatintutkielma
Kortelainen, Timo
Lehtonen, Johannes
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090523537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090523537
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee cleantech-alan yritysten tarjooman tuottaman lisäarvon todentamista ja kommunikointia. Työn tavoitteena on selvittää millaista lisäarvoa tarjooma tuottaa, sekä kuinka sitä pystytään todentamaan ja kommunikoimaan.
Työn alussa esittelemme cleantech-alan tämänhetkistä kehitystä globaalista sekä Suomen näkökulmasta. Seuraavaksi esittelemme apuna käyttämämme teoreettiset viitekehykset. Tämän jälkeen työssä esitellään kolme erilaista näkökulmaa saavutettavien hyötyjen lähteenä. Nämä ovat rahallinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen. Hyötyjen lähteiden lisäksi esitämme keinoja näiden kommunikointiin. Kommunikointikeinoista esille on nostettu referenssit ja pilotointi pääasiallisina keinoina, joita yritykset käytännössä käyttävät. Lisäksi olemme koostaneet Kai Hockertsin neljän ulottuvuuden ja case-yritysten avulla käytännön esimerkkejä ympäristöystävällisyyden vaikutuksista liiketoimintaan. Tutkimuksen tuloksena korostui se, kuinka tärkeää on, että cleantech-yritykset ymmärtävät yhteistyön ja asiakkaan arvoa tuottavien prosessien tuntemisen tärkeyden arvon todentamisessa ja kommunikoinnissa.
Työn alussa esittelemme cleantech-alan tämänhetkistä kehitystä globaalista sekä Suomen näkökulmasta. Seuraavaksi esittelemme apuna käyttämämme teoreettiset viitekehykset. Tämän jälkeen työssä esitellään kolme erilaista näkökulmaa saavutettavien hyötyjen lähteenä. Nämä ovat rahallinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen. Hyötyjen lähteiden lisäksi esitämme keinoja näiden kommunikointiin. Kommunikointikeinoista esille on nostettu referenssit ja pilotointi pääasiallisina keinoina, joita yritykset käytännössä käyttävät. Lisäksi olemme koostaneet Kai Hockertsin neljän ulottuvuuden ja case-yritysten avulla käytännön esimerkkejä ympäristöystävällisyyden vaikutuksista liiketoimintaan. Tutkimuksen tuloksena korostui se, kuinka tärkeää on, että cleantech-yritykset ymmärtävät yhteistyön ja asiakkaan arvoa tuottavien prosessien tuntemisen tärkeyden arvon todentamisessa ja kommunikoinnissa.