Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ympäristöystävällisyyden vaikutus yrityksen hankintastrategiaan

Rajakangas, Miina (2016)

Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma_Rajakangas.pdf (686.0Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Rajakangas, Miina
2016

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016091223694

Tiivistelmä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi yritykset haluavat hyödyntää ympäristöystävällistä hankintastrategiaa hankintatoimensa tukena. Ympäristöystävällisen hankintatoimen ja -strategian määrittelyn jälkeen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella motiiveja, jotka ohjaavat yrityksen korostamaan ympäristöystävällisiä arvoja hankintapäätöksiä tehtäessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä perehtyen ensin teoriaosiossa aikaisempaan aiheesta kirjoitettuun teoriakirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin, jonka jälkeen empiriaosio toteutettiin hyödyntäen esimerkkiyritykseltä saatua haastattelua.

Tutkimuksen perusteella ympäristöystävällisen hankintastrategian päämääränä on hankintojen toteuttaminen ympäristöä säästävin keinoin. Tämä ajatustapa toimii kaikkia yrityksen hankintaosaston toimia määrittävänä kriteerinä. Ympäristöystävällisyyden ollessa yritystason arvo on hankintatoimen hyväksyttävä se osaksi toimintaansa, jotta yhteiset tavoitteet ympäristön osalta voitaisiin saavuttaa. Ympäristöystävällisellä toiminnalla vastataan myös lainsäädännön ja erilaisten ympäristöjärjestelmien asettamiin vaatimuksiin sekä sidosryhmien kasvaviin odotuksiin.

Ympäristöystävällisellä hankintatoimella yritykset tavoittelevat tyypillisesti taloudellisia hyötyjä sekä kustannussäästöjen että suurempien tuottojen muodossa. Tämän lisäksi yritykset pyrkivät ympäristöystävällisen toiminnan avulla parantamaan brändiään ja mainettaan, jotta ympäristötietoiset kuluttajat saataisiin ostamaan yrityksen tuotteita. Parantuneen taloudellisen tilanteen sekä hyvän maineen avulla pyritään myös saavuttamaan kilpailuetua suhteessa muihin alan toimijoihin tai ainakin vastaamaan jo markkinoilla vallitsevaan kilpailuun niin, ettei yritys erotu negatiivisessa mielessä kilpailijoistaan heikon ympäristötietoisuutensa vuoksi.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3877]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste