Digitaalisen toimintaympäristön vaikutukset johtamiseen ja asiakkaan ymmärtämiseen
Säisä, Noora (2016)
Diplomityö
Säisä, Noora
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111028236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111028236
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia johtajuuteen ja asiakkaan ymmärtämiseen. Aiheeseen perehdytään teoriassa kirjallisuuden perusteella, sekä toteuttamalla haastattelututkimus asiantuntijoille.
Perinteiseen toimintaympäristöön perustetut yritykset joutuvat muuttumaan toimintaympäristön muuttuessa yhä digitaalisemmaksi. Digitaalinen toimintaympäristö, ja siinä toimimisen asetelmat ja edellytykset muuttavat jatkuvasti ja nopeasti. Erilaisia haasteita kohtaavat kaikki mukana olevat sidosryhmät. Digitaalisuus vaikuttaa myös johtamiseen ja johtamistapoihin.
Asiakasarvon luominen on yritysten olemassa olon perusta. Jotta asiakkaalle pystytään tuottamaan arvoa, täytyy asiakkaan tarpeita ymmärtää. Digitaalisessa toimintaympäristössä asiakkaan rooli on muuttunut huomattavasti perinteiseen ympäristöön verrattuna. Asiakkaasta pystytään myös samaan tietoa aiempaa tarkemmin. Tätä tietoa pystytään käyttämään mm. yrityksen toimintojen suunnitteluun ja tuotekehitykseen.
Tämän tutkimuksen perusteella suurimmat digitaalisuuden vaikutukset johtamiseen ja asiakkaan ymmärtämiseen ovat: tiedon määrä ja sen käsittely, tehokkaan ja tarkoituksen mukaisen digitaalisuusasteen löytäminen, sekä digitaalisuuden tuoma mahdollisuus ennakointiin innovaatiotoiminnassa. The objectives of this study are to research characteristics which digital business environment brings to the leadership and customer understanding. The study includes literature review and empirical studies. Empirical study is performed by semi-structured interviews to the specialists.
Organizations which are established to the traditional business environment have to change because the business environment is becoming more and more digital. Digital business environment and how it works, and what it requires change continuously and quickly. Every stakeholder faces different kinds of challenges. Digitalization affects also to the leadership and customer understanding.
Organizations’ existence is based on customer value creation. Organizations need to understand their customers’ needs in order to create value for them. The role of the customer is not the same in digital business environment compared to traditional business environment. Organizations can collect more accurate information about their customers compared to earlier. This information is very valuable to companies from the process development point of view, and when they are developing new products and services.
Based on the results of the study characteristics in leadership and customer understanding where digitalization affects mostly are: large amount of different data and data processing, to finding effective and appropriate level of digitalization, and opportunities which digitalization brings to foresighting in innovation processes.
Perinteiseen toimintaympäristöön perustetut yritykset joutuvat muuttumaan toimintaympäristön muuttuessa yhä digitaalisemmaksi. Digitaalinen toimintaympäristö, ja siinä toimimisen asetelmat ja edellytykset muuttavat jatkuvasti ja nopeasti. Erilaisia haasteita kohtaavat kaikki mukana olevat sidosryhmät. Digitaalisuus vaikuttaa myös johtamiseen ja johtamistapoihin.
Asiakasarvon luominen on yritysten olemassa olon perusta. Jotta asiakkaalle pystytään tuottamaan arvoa, täytyy asiakkaan tarpeita ymmärtää. Digitaalisessa toimintaympäristössä asiakkaan rooli on muuttunut huomattavasti perinteiseen ympäristöön verrattuna. Asiakkaasta pystytään myös samaan tietoa aiempaa tarkemmin. Tätä tietoa pystytään käyttämään mm. yrityksen toimintojen suunnitteluun ja tuotekehitykseen.
Tämän tutkimuksen perusteella suurimmat digitaalisuuden vaikutukset johtamiseen ja asiakkaan ymmärtämiseen ovat: tiedon määrä ja sen käsittely, tehokkaan ja tarkoituksen mukaisen digitaalisuusasteen löytäminen, sekä digitaalisuuden tuoma mahdollisuus ennakointiin innovaatiotoiminnassa.
Organizations which are established to the traditional business environment have to change because the business environment is becoming more and more digital. Digital business environment and how it works, and what it requires change continuously and quickly. Every stakeholder faces different kinds of challenges. Digitalization affects also to the leadership and customer understanding.
Organizations’ existence is based on customer value creation. Organizations need to understand their customers’ needs in order to create value for them. The role of the customer is not the same in digital business environment compared to traditional business environment. Organizations can collect more accurate information about their customers compared to earlier. This information is very valuable to companies from the process development point of view, and when they are developing new products and services.
Based on the results of the study characteristics in leadership and customer understanding where digitalization affects mostly are: large amount of different data and data processing, to finding effective and appropriate level of digitalization, and opportunities which digitalization brings to foresighting in innovation processes.