Projektimarkkinointi: markkina- ja asiakastiedon hyödyntäminen pk-yrityksen projektiliiketoiminnassa
Immonen, Ville (2016)
Diplomityö
Immonen, Ville
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530258
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530258
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli kartoittaa markkina- ja asiakastietoa projektimarkkinoinnin näkökulmasta, ja tarjota tietoa tukemaan pk-yrityksen kasvustrategiaa. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa, jotka sisälsivät kirjallisuusosion sekä empiirisen osion tehdyn markkinatutkimuksen muodossa.
Kirjallisessa osiossa tarkasteltiin projektimarkkinoinnin erityispiirteitä sekä kestävän kilpailuedun saavuttamista projektiliiketoiminnassa. Tuotteiden modulaarisuus, toiminnan asiakaskeskeisyys ja erilaistamisstrategiat ovat merkittäviä menestystekijöitä myös projektiliiketoiminnassa, jolla on kuitenkin omat erityispiirteensä.
Empiirinen osio jaettiin kahteen osaan, alustavaan tutkimukseen ja haastattelututkimukseen. Alustavassa tutkimuksessa luotiin puitteet haastattelututkimukselle, jossa haastateltiin kahdeksan eri yhtiön edustajia Espanjan markkinoilta. Työn tulokset tukevat kohdeyrityksessä jo tehtyjä valintoja. Tarkalla markkina- ja asiakastiedon hyödyntämisellä voidaan kuitenkin saavuttaa merkittävää kilpailuetua. The purpose of this master’s thesis was to survey the market and customer information from a project marketing point of view, and to provide information to support SME growth strategy. The study was conducted in two parts, which included a section on the literature and the empirical section of the market study.
The literature part of the project examined the specific features of project marketing, as well as the achievement of sustainable competitive advantage in the project business. The modularity of the products, customer orientation activities and differentiation strategies are important success factors in the project business.
The empirical section was divided into two parts, a preliminary survey and interview research. The initial study provided a framework for the interview research, which included interviews of eight different company representatives from the Spanish market. The results of the work supported the choices already made in the target company. Accurate exploitation of market and customer data can, however, achieve a significant competitive advantage.
Kirjallisessa osiossa tarkasteltiin projektimarkkinoinnin erityispiirteitä sekä kestävän kilpailuedun saavuttamista projektiliiketoiminnassa. Tuotteiden modulaarisuus, toiminnan asiakaskeskeisyys ja erilaistamisstrategiat ovat merkittäviä menestystekijöitä myös projektiliiketoiminnassa, jolla on kuitenkin omat erityispiirteensä.
Empiirinen osio jaettiin kahteen osaan, alustavaan tutkimukseen ja haastattelututkimukseen. Alustavassa tutkimuksessa luotiin puitteet haastattelututkimukselle, jossa haastateltiin kahdeksan eri yhtiön edustajia Espanjan markkinoilta. Työn tulokset tukevat kohdeyrityksessä jo tehtyjä valintoja. Tarkalla markkina- ja asiakastiedon hyödyntämisellä voidaan kuitenkin saavuttaa merkittävää kilpailuetua.
The literature part of the project examined the specific features of project marketing, as well as the achievement of sustainable competitive advantage in the project business. The modularity of the products, customer orientation activities and differentiation strategies are important success factors in the project business.
The empirical section was divided into two parts, a preliminary survey and interview research. The initial study provided a framework for the interview research, which included interviews of eight different company representatives from the Spanish market. The results of the work supported the choices already made in the target company. Accurate exploitation of market and customer data can, however, achieve a significant competitive advantage.