Huonekalualan myyjäkoulutus myyntitoiminnan kehittämisessä
Pylkkö, Mauri (2016)
Pro gradu -tutkielma
Pylkkö, Mauri
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120830512
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120830512
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen avulla voidaan tarkastella koulutuksen mahdollisia hyötynäkökulmia käytännön myyntityöhön. Liiketaloudellisesti ajateltuna tärkeää on nähdä mitä vaikutuksia koulutuksella on ollut jokapäiväiseen arkirutiiniin erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen kohteena on huonekalukauppaa edustava Sotka-ketju. Asiakkaiden palvelemisesta kiinnostuneet yritykset hankkivat koko ajan aktiivisesti tietoa asiakkaidensa palvelukokemuksista ja kehittävät palveluitaan saamiensa tietojen pohjalta. Sisäisen markkinoinnin kautta yritykseen voidaan luoda työnteolle suotuisa ilmapiiri. Työntekijä jaksaa palvella asiakkaita, kun häneen luotetaan ja hänen työlleen annetaan. Heikosti motivoitunut henkilöstö ei synnytä yhtä hyvää tulosta kuin työnsä mielekkääksi kokeva henkilökunta. Tyytyväiset asiakkaat lisäävät työntekijöiden motivaatiota, joka johtaa palvelun tason parantumiseen (Lahtinen, et al., 92). Henkilöstön kehittämisohjelmissa ja koulutuksissa on selvä pyrkimys siirtyä pelkkien kehittämistapahtumien toteutuksen arvioinnista (=kurssipalaute) yrityksessä kehittämisen painopisteiksi valittujen tavoitteiden, avainalueiden, strategioiden toteutumisen ja tuloksellisuuden seurantaan. Entistä enemmän halutaan nähdä henkilöstölle suunnattavien toimenpiteiden syy-seuraussuhde taloudellisen tulokseen. Koulutus on aina johtamisen välinen yksilön tietoihin, taitoihin, asenteisiin ja motivaatioon vaikuttamiseksi, strategian mukaisen toiminnan aikaansaamiseksi sekä yrityksen tavoitteisiin pääsemiseksi. Saataessa tietoa palvelusta ja jakelujärjestelmästä, voidaan tehdä parannuksia asiakaspalveluun ja tapoihin, joilla työntekijät antavat palvelua. Jos ajatellaan kilpailukykyä organisaation kannalta on oleellista ymmärtää millaista osaamista kyseisessä organisaatioissa tarvitaan mahdollisesti tulevaisuudessa. Kehityskeskusteluiden ja mahdollisten osaamiskartoituksien jälkeen yrityksen johdon ja muiden esimiesten pitää miettiä millaista mahdollista koulutusta organisaation työntekijöille olisi järkevää tarjota, että lähitulevaisuuden osaamisvaatimukset tulisi täytettyä. This study can be viewed from any commercial aspects of the training on practical salesmanship. Economically speaking, the business is important to see what the impact of education has been the everyday routines in various meetings with customers. The study is representative of the Sotka furniture stores in the chain. Guest interested in serving companies acquire all the time actively information about customers' service experiences and develop their services on the basis of the information received. Through internal marketing there is a field for the company to create a work of making a favorable atmosphere. The employee can be able to serve customers, if we trust in him / her and to his work which is given. Unmotivated staff does not generate as good a result as meaningful experiencing staff work. Satisfied customers increase employee motivation, which leads to an improvement in the service level (Lahtinen et al., 92). Manpower development and training programs is a blatant attempt to switch from assessment to implementation of mere development-events (= price will be refunded) enterprise development as priorities the monitoring of selected objectives, key areas in the implementation of strategies and performance. More and more want to see the staff of the measures directed at the cause-effect relation-ship between economic performance. Education is always between the management of an individual's knowledge, skills, attitudes and motivation to influence, to provide activities under the strategy, and the company aims to achieve. Information leading service and distribution system, improvements can be made to customer service and the ways in which employees provide service. If we consider the competitiveness of the organization, it is essential to understand what kind of knowledge that organizations might be needed in the future. After development discussions and competence surveys of potential people would be reasonable to the company's management and other managers to think about what kind of possible training for the organization's employees to provide that in the near future skill requirements should be met.