Moottoripyörän custom-rakentaminen jo rekisteröidystä mallista ilman tarvetta muutoskatsastukselle
Harjula, Juha (2016)
Kandidaatintyö
Harjula, Juha
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016121931606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016121931606
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkittiin moottoripyörän custom-rakentamisen mahdollisuuksia Suomessa rajaten työ jo rekisteröityyn malliin sekä tutkittiin moottoripyörien lainsäädäntöä ja sen kehittymistä ennen ja jälkeen moottoripyörän käyttöönottovuotta 1988. Työssä tehtiin internet-pohjainen tiedonhaku sekä kirjallisuuskatsaus ajoneuvolainsäädäntöön ja säädöksiin Suomessa koskien moottoripyöriä. Työssä custom-rakennettiin käytännössä vuonna 1988 käyttöönotetusta moottoripyörästä esimerkkiratkaisu pohjautuen tässä työssä käytettyyn lainsäädäntöön sekä säädöksiin. Ratkaisusta haluttiin sellainen, ettei käytännön työssä ole tarvetta muutoskatsastukselle.
Työ laadittiin helpottamaan moottoripyörärakentajien tiedonhakua kokoamalla laaja katsaus lakipykälistä samoihin kansiin esimerkkiratkaisun kanssa. Työtä lähdettiin tekemään, kun harrastuspohjalta huomattiin puutteita laajempien aineistokokonaisuuksien tuottamisessa koskien moottoripyörien custom-rakentamista rajattuna käyttöönottovuotena.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin Suomen lainsäädännön olevan välillä hyvin tulkinnanvaraista liittyen moottoripyörien custom-rakenteluun. Säädöksissä huomattiin olevan paljon vapauksia, mutta osittain myös millimetrin tarkkoja vaatimuksia. Huomattiin myös lainsäädännön kehittyminen custom-rakentamisen kannalta negatiiviseen suuntaan 1970-luvun lopulta kohti tätä päivää tultaessa säädösten lisääntyessä rajusti. Tulkinnanvaraisuuden vuoksi lainsäädäntö merkittiin suorin lainauksin jokaisen omakohtaista tulkintaa varten mahdollisesti syntyvän inhimillisen tulkintavirheen vuoksi. This Bachelor’s thesis investigates the possibilities of a customized motorcycle construction in Finland including literature review regarding the Finnish vehicle legislation about motorcycles, which are commissioned in 1988. It also includes review about the development of the Finnish vehicle legislation regarding morocycles before and after commissioning year 1988. It has also practical example of real hands-on customization of a motorcycle commissioned in 1988. By the result of the practical part there will be no need for alternate inspection.
This research was made to ease the information retrieval regarding to customized motorcycles and collect together the legislation and practical example. Based on hobby, it was noticed that there are lack of extensive researches based on only certain commissioning year. That issue needed to be improved.
Results of the research showed how ambiguous is the Finnish legislation regarding to customization of a motorcycle. There are a lot of strict regulations but also a lot of freedoms. It was also discovered, that the demands of the Finnish vehicle legislation increases dramatically since the late 70s, which have negative effect to the possibilities of a motorcycle customization after the late 70s. Because of the ambiguous in the legislation the regulations was marked with direct quotations and not interpret for avoiding interpretation error.
Työ laadittiin helpottamaan moottoripyörärakentajien tiedonhakua kokoamalla laaja katsaus lakipykälistä samoihin kansiin esimerkkiratkaisun kanssa. Työtä lähdettiin tekemään, kun harrastuspohjalta huomattiin puutteita laajempien aineistokokonaisuuksien tuottamisessa koskien moottoripyörien custom-rakentamista rajattuna käyttöönottovuotena.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin Suomen lainsäädännön olevan välillä hyvin tulkinnanvaraista liittyen moottoripyörien custom-rakenteluun. Säädöksissä huomattiin olevan paljon vapauksia, mutta osittain myös millimetrin tarkkoja vaatimuksia. Huomattiin myös lainsäädännön kehittyminen custom-rakentamisen kannalta negatiiviseen suuntaan 1970-luvun lopulta kohti tätä päivää tultaessa säädösten lisääntyessä rajusti. Tulkinnanvaraisuuden vuoksi lainsäädäntö merkittiin suorin lainauksin jokaisen omakohtaista tulkintaa varten mahdollisesti syntyvän inhimillisen tulkintavirheen vuoksi.
This research was made to ease the information retrieval regarding to customized motorcycles and collect together the legislation and practical example. Based on hobby, it was noticed that there are lack of extensive researches based on only certain commissioning year. That issue needed to be improved.
Results of the research showed how ambiguous is the Finnish legislation regarding to customization of a motorcycle. There are a lot of strict regulations but also a lot of freedoms. It was also discovered, that the demands of the Finnish vehicle legislation increases dramatically since the late 70s, which have negative effect to the possibilities of a motorcycle customization after the late 70s. Because of the ambiguous in the legislation the regulations was marked with direct quotations and not interpret for avoiding interpretation error.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Asiakas johdon laskentatoimen menetelmissä
Meuronen, Juha-Matti; Vartiainen, Olli-Pekka (2009)Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan erilaisia johdon laskentatoimessa käytettyjä menetelmiä, jotka liittyvät asiakkaisiin. Työ on teoriapainotteinen ja se perustuu pitkälti aiheesta kirjoitettuihin artikkeleihin, mutta ... -
The key practices of customer portfolio management (CPM) process in the medical and healthcare B2B industry
Kauranen, Kiira (2012)The goal of this study is to deepen the understanding of the customer portfolio management process. There are many models for the process, and they are not necessarily exclusive of each other. Consequently, the inclusion ... -
Asiakaskokemuksen elementit vähittäiskaupassa
Leminen, Marita (2017)Asiakaskokemus ja sen johtaminen ovat nopeasti nousseet useassa yrityksessä toimintaa ohjaavaksi kilpailutekijäksi. Hyvä asiakaskokemus ei muodostu sattumalta vaan se vaatii yritykseltä asiakaslähtöistä liiketoimintastrategiaa ...