Yrityksen keskijohdon rooli strategiaprosessissa
Halmesarka, Tuulia (2016)
Pro gradu -tutkielma
Halmesarka, Tuulia
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016121931611
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016121931611
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee keskijohdon roolia yrityksen strategiaprosessissa; kuinka keskijohto mikroprosesseilla uudistaa ja toteuttaa strategiaa sekä välittää ja muokkaa käsitteellistä tietoa. Tutkimuksen tavoitteena on empiirisen tutkimuksen kautta tarkastella keskijohdon strategian toimeenpanon kokemuksia ja kuvailla strategiaprosessia käytännössä. Tutkimusta ohjaa strategia käytäntönä – tutkimussuuntaus, joka edustaa näkökulmaa, jossa ollaan laajasti kiinnostuneita organisaation toimijoista ja heidän panoksestaan strategiaprosessissa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu neljästä ryhmähaastattelusta ja puolistrukturoidusta kyselytutkimuksesta. Yhteensä aineiston keräämiseen osallistui 15 suomalaisen erikoistavarakaupan vähittäismyyntiketjun keskijohtoon kuuluvaa henkilöä.
Tutkimus lisää ymmärrystä keskijohdon toiminnasta strategian toimeenpanossa ja uudistamisessa. Tutkimuksen mukaan keskijohdon strategiatyötä voidaan tukea monipuolisen viestintämateriaalin ja laadukkaiden seuranta- ja mittausjärjestelmien avulla ja näin mahdollistaa keskijohdon entistä aktiivisempi rooli strategiaprosessissa yrityksen kilpailukyvyn kasvattamiseksi. The study focuses on the middle managers’ role in the strategy process; how middle managers’ by micro-level activities are making strategic renewal and implementation as well as communicating and modifying conceptual knowledge. The purpose of this study is to explore the experiences of middle managers in strategy implementation and describe the strategy process in practice by empirical survey. Strategy as practice is the field of strategy research that brings the members of the organizations and their organizational actions into relevant focus of research.
The empirical research material consists of four thematic group interviews and one semi-structured survey. In the qualitative design of this study, interviews with fifteen middle managers in the Finnish retail store chain constitute the primary data.
The study increases our understanding of middle managers’ activities in strategy implementation and strategic renewal. According to the study, their role in strategy process can be boosted by varied communication material and high-quality score-cards and thus enable the competitive advantage of the firm.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu neljästä ryhmähaastattelusta ja puolistrukturoidusta kyselytutkimuksesta. Yhteensä aineiston keräämiseen osallistui 15 suomalaisen erikoistavarakaupan vähittäismyyntiketjun keskijohtoon kuuluvaa henkilöä.
Tutkimus lisää ymmärrystä keskijohdon toiminnasta strategian toimeenpanossa ja uudistamisessa. Tutkimuksen mukaan keskijohdon strategiatyötä voidaan tukea monipuolisen viestintämateriaalin ja laadukkaiden seuranta- ja mittausjärjestelmien avulla ja näin mahdollistaa keskijohdon entistä aktiivisempi rooli strategiaprosessissa yrityksen kilpailukyvyn kasvattamiseksi.
The empirical research material consists of four thematic group interviews and one semi-structured survey. In the qualitative design of this study, interviews with fifteen middle managers in the Finnish retail store chain constitute the primary data.
The study increases our understanding of middle managers’ activities in strategy implementation and strategic renewal. According to the study, their role in strategy process can be boosted by varied communication material and high-quality score-cards and thus enable the competitive advantage of the firm.