Perheyrityksen identiteetin muodostuminen
Rämä, Laura (2017)
Pro gradu -tutkielma
Rämä, Laura
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701031055
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701031055
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee perheyrityksen identiteetin muodostumista caseyrityksessä. Tavoitteena on tutkia, miten ja mistä tekijöistä perheyrityksen identiteetti muodostuu.
Tämän laadullisen tutkimuksen teoreettinen osuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen empiirisenä aineistona käytettiin caseyrityksen omistajilta kerättyjä haastatteluja sekä caseyrityksessä suoritetun havainnoinnin tuloksia. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta perheyrityksen identiteetin muodostumisen olevan monivaiheinen prosessi. Perheyrityksen identiteetti rakentuu perheen arvojen pohjalle. Perheen ja organisaation identiteetit ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. This study examines identity formation in a family business. The goal of this study is to examine how and from which factors the identity of a family business is formed.
The theoretical part of this qualitative research was conducted by using the existing literature related to the subject of the study. The empirical material was based on the interviews done with the owners of the family business and using observation as a research method. The material was analysed based on categorical content methods.
The results of this study show that the formation of a family business identity is a multiphased process. The identity of a family business is based on family values. The identities between the family and the family business are in a constant interaction
Tämän laadullisen tutkimuksen teoreettinen osuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen empiirisenä aineistona käytettiin caseyrityksen omistajilta kerättyjä haastatteluja sekä caseyrityksessä suoritetun havainnoinnin tuloksia. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta perheyrityksen identiteetin muodostumisen olevan monivaiheinen prosessi. Perheyrityksen identiteetti rakentuu perheen arvojen pohjalle. Perheen ja organisaation identiteetit ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.
The theoretical part of this qualitative research was conducted by using the existing literature related to the subject of the study. The empirical material was based on the interviews done with the owners of the family business and using observation as a research method. The material was analysed based on categorical content methods.
The results of this study show that the formation of a family business identity is a multiphased process. The identity of a family business is based on family values. The identities between the family and the family business are in a constant interaction