Yritysvastuu ja siitä viestiminen ravintola-alalla
Kemppinen, Eija (2016)
Kandidaatintutkielma
Kemppinen, Eija
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701091086
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701091086
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia yritysvastuuta ravintola-alalla
Suomessa. Aihetta lähestyttiin yrityksen sisäisestä näkökulmasta ja huomiota kiinnitettiin
erityisesti yrityksen asenteisiin sekä yritysvastuuviestintään. Koska aihetta ei
ole vielä tutkittu tässä kontekstissa, oli tutkielman pyrkimyksenä kuvailla aihetta ja
muodostaa siitä yleiskuva. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta.
Tutkielman empiirinen aineisto muodostui yrityksessä toteutetusta puolistrukturoidusta
haastattelusta sekä Internet-lähteistä kerätystä kirjallisesta materiaalista.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritysvastuun merkitys on kasvanut ravintola-alalla.
Yritysvastuuta harjoitetaan sen kaikilla osa-alueilla: ravintolat kiinnittävät toiminnassaan
huomiota niin sosiaaliseen, ekologiseen kuin taloudelliseenkin vastuuseensa.
Ympäristöön ja henkilöstöön liittyvät yritysvastuun toimet nousivat tutkimuksessa erityisesti
esiin. Yritysvastuuseen suhtaudutaan positiivisesti ja siitä koetaan olevan
hyötyä yritykselle. Alalla uskotaan, että lähi- ja luomutuotteiden merkitys tulee kasvamaan
ja että tulevaisuudessa ravintoloilta edellytetään näitä tuotteita sekä tarkkaa
tietämystä raaka-aineiden alkuperästä. Yritysvastuuviestinnässä tärkeimpiä viestintäkanavia
ovat tutkimuksen mukaan digitaaliset kanavat, kuten verkkosivut ja Facebook-
sivut, sekä sisäisessä viestinnässä tiedotteet. Viestinnässä ravintoloilla on vielä
tehostamisen varaa: esimerkiksi työntekijöitä ei hyödynnetä viestinnässä kovinkaan
tehokkaasti. Tutkimuksessa tuli myös ilmi yritysmuodon mahdollinen vaikutus yritysvastuun
sisällön muodostumiseen ja asenteisiin. The aim of this bachelor’s thesis was to study corporate social responsibility (CSR) in
the restaurant industry in Finland. The topic was approached from inside-thecompany
perspective and special attention was given to the attitudes of company
and to the CSR communication. As the topic has not yet been studied in this context,
was the objective of the thesis to describe the topic and to form an overview of it. The
research method used was qualitative case study. The empirical data was made up
of a semi-structured interview conducted in a company and of written material gathered
from Internet sources.
The importance of corporate social responsibility was found to have grown in restaurant
industry. CSR is practiced in all of its sectors: restaurants pay attention to their
social, ecological and economical responsibilities alike. CSR acts related to environment
and employees came especially up in the research. Attitudes towards CSR are
positive and companies feel that CSR can be beneficial to them. It is believed that
the importance of local and organic products will grow and that restaurants are in the
future expected to offer these products and to know more precisely the origins of raw
materials. The most important communication channels in CSR communication are,
according to the research, the digital channels like web pages and Facebook pages
and the handouts of internal communication. CSR communication of restaurants is
not as effective as it could be: employees for example have not been utilized very
effectively. The potential influence of the form of business on the forming of the CSR
contents and attitudes was also found to exist.
Suomessa. Aihetta lähestyttiin yrityksen sisäisestä näkökulmasta ja huomiota kiinnitettiin
erityisesti yrityksen asenteisiin sekä yritysvastuuviestintään. Koska aihetta ei
ole vielä tutkittu tässä kontekstissa, oli tutkielman pyrkimyksenä kuvailla aihetta ja
muodostaa siitä yleiskuva. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta.
Tutkielman empiirinen aineisto muodostui yrityksessä toteutetusta puolistrukturoidusta
haastattelusta sekä Internet-lähteistä kerätystä kirjallisesta materiaalista.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritysvastuun merkitys on kasvanut ravintola-alalla.
Yritysvastuuta harjoitetaan sen kaikilla osa-alueilla: ravintolat kiinnittävät toiminnassaan
huomiota niin sosiaaliseen, ekologiseen kuin taloudelliseenkin vastuuseensa.
Ympäristöön ja henkilöstöön liittyvät yritysvastuun toimet nousivat tutkimuksessa erityisesti
esiin. Yritysvastuuseen suhtaudutaan positiivisesti ja siitä koetaan olevan
hyötyä yritykselle. Alalla uskotaan, että lähi- ja luomutuotteiden merkitys tulee kasvamaan
ja että tulevaisuudessa ravintoloilta edellytetään näitä tuotteita sekä tarkkaa
tietämystä raaka-aineiden alkuperästä. Yritysvastuuviestinnässä tärkeimpiä viestintäkanavia
ovat tutkimuksen mukaan digitaaliset kanavat, kuten verkkosivut ja Facebook-
sivut, sekä sisäisessä viestinnässä tiedotteet. Viestinnässä ravintoloilla on vielä
tehostamisen varaa: esimerkiksi työntekijöitä ei hyödynnetä viestinnässä kovinkaan
tehokkaasti. Tutkimuksessa tuli myös ilmi yritysmuodon mahdollinen vaikutus yritysvastuun
sisällön muodostumiseen ja asenteisiin.
the restaurant industry in Finland. The topic was approached from inside-thecompany
perspective and special attention was given to the attitudes of company
and to the CSR communication. As the topic has not yet been studied in this context,
was the objective of the thesis to describe the topic and to form an overview of it. The
research method used was qualitative case study. The empirical data was made up
of a semi-structured interview conducted in a company and of written material gathered
from Internet sources.
The importance of corporate social responsibility was found to have grown in restaurant
industry. CSR is practiced in all of its sectors: restaurants pay attention to their
social, ecological and economical responsibilities alike. CSR acts related to environment
and employees came especially up in the research. Attitudes towards CSR are
positive and companies feel that CSR can be beneficial to them. It is believed that
the importance of local and organic products will grow and that restaurants are in the
future expected to offer these products and to know more precisely the origins of raw
materials. The most important communication channels in CSR communication are,
according to the research, the digital channels like web pages and Facebook pages
and the handouts of internal communication. CSR communication of restaurants is
not as effective as it could be: employees for example have not been utilized very
effectively. The potential influence of the form of business on the forming of the CSR
contents and attitudes was also found to exist.