Esimies työn imun kasvattajana
Rautauoma, Kirsi (2017)
Pro gradu -tutkielma
Rautauoma, Kirsi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701181180
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701181180
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esimiestyön vaikutusta työn imun syntymiseen. Yksilön kokema työn imu parantaa työhyvinvointia, yksilön työsuoritusta ja halua toimia organisaation hyväksi. Työn voimavarat, yksilön voimavarat ja työn merkityksellisyys liittyvät olennaisesti työn imun syntymiseen. Palvelevalla johtamisella on todettu myönteinen vaikutus yksilön kokemaan työn imuun. Johtamismallille on ominaista yksilöä korostava toimintatapa, jossa esimies osoittaa aitoa tahtotilaa edistää yksilön onnistumista, kasvua ja tavoitteiden toteutumista.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä käytännön toimenpiteillä esimiehet pyrkivät edistämään työntekijän kokemaa työn imua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin osittain strukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta esimiesten käyttävän seitsemää erilaista toimenpidettä, joilla tuettiin työntekijän kokeman työn imun heräämistä. Esiin nousseiden toimenpiteiden avulla voidaan vaikuttaa työn voimavaroihin, yksilön voimavaroihin ja työn merkityksellisyyteen. Toimenpiteiden avulla pyrittiin vaikuttamaan muun muassa kyvykkyyden tunteeseen ja vaikutusmahdollisuuksien kokemiseen. Lisäksi niiden avulla haluttiin nostaa avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen merkitystä, jossa kannustamisella on tärkeä rooli työyhteisön toiminnassa. This master´s thesis examines how leadership affects work engagement. Work engagement improves individuals work well-being, work performance and the desire to work for the organization. Job resources, personal resources and meaningfulness of work affect essentially how work engagement forms. Servant leadership has a positive impact on individuals work engagement. Servant leader focuses on individual and shows a genuine intent to help individual to succeed, grow and achieve work goals.
The empirical research’s aim was to find out what practical actions leaders use to increase employees work engagement. The study was conducted as a qualitative case study and the data was collected by semi-structured theme interviews. Based on the study, leaders used seven different actions to support employees’ experience of work engagement. Through these actions leader can affect to the factors of personal resources, job resources and meaningfulness of work. Leaders used actions to improve employees feeling of competence and work involvement. Leaders also used these actions to raise open and trustful work environment where supportive social interactions are valued.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä käytännön toimenpiteillä esimiehet pyrkivät edistämään työntekijän kokemaa työn imua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin osittain strukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta esimiesten käyttävän seitsemää erilaista toimenpidettä, joilla tuettiin työntekijän kokeman työn imun heräämistä. Esiin nousseiden toimenpiteiden avulla voidaan vaikuttaa työn voimavaroihin, yksilön voimavaroihin ja työn merkityksellisyyteen. Toimenpiteiden avulla pyrittiin vaikuttamaan muun muassa kyvykkyyden tunteeseen ja vaikutusmahdollisuuksien kokemiseen. Lisäksi niiden avulla haluttiin nostaa avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen merkitystä, jossa kannustamisella on tärkeä rooli työyhteisön toiminnassa.
The empirical research’s aim was to find out what practical actions leaders use to increase employees work engagement. The study was conducted as a qualitative case study and the data was collected by semi-structured theme interviews. Based on the study, leaders used seven different actions to support employees’ experience of work engagement. Through these actions leader can affect to the factors of personal resources, job resources and meaningfulness of work. Leaders used actions to improve employees feeling of competence and work involvement. Leaders also used these actions to raise open and trustful work environment where supportive social interactions are valued.