Vastuullinen hankinta ja sen ohjaaminen Ruokakesko Oy:n Tavarakaupan tuotelinjoissa
Väänänen, Alina (2016)
Kandidaatintutkielma
Väänänen, Alina
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701261357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701261357
Tiivistelmä
Yritysvastuun merkitys liiketoiminnassa kasvaa jatkuvasti ja se luo yrityksille uudenlaisia liiketoiminnan vaatimuksia. Hankintatoimi on tärkeässä roolissa yritysvastuuseen pyrittäessä ja tässä tutkielmassa keskitytään yritysvastuuseen juuri vastuullisen hankintatoimen näkökulmasta. Yritysvastuulla käsitetään tutkielmassa triple bottom line –mallin mukaisesti sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu. Tutkielma toteutetaan toimeksiantona Ruokakesko Oy:lle ja työn tarkoituksena on selvittää kohdeyrityksen vastuullisen hankinnan ja sen ohjauksen nykytilaa. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kokonaisvaltainen kuva vastuullisesta hankintatoimesta ja sen ohjaamisen keinoista. Tutkimuksessa syvennytään vastuullisen hankinnan motiiveihin, toimintatapoihin ja haasteisiin. Lisäksi tutkimus rajautuu tarkastelemaan kaupan omia merkkejä ja niiden erityispiirteitä hankinnan näkökulmasta.
Tutkimus on kvalitatiivinen, mutta siihen yhdistyy myös kvantitatiivinen analyysi. Empiriassa perehdytään ensin Kesko Oyj:n vastuullisuustyöhön ja sen tavoitteisiin yhtiön omien julkaisujen pohjalta. Tämän jälkeen verkkokyselyn avulla on selvitetty ostotoiminnasta vastaavien työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia hankintatoimen vastuullisuudesta ja sen ohjaamisesta. Ruokakesko Oy:n vastuullisessa hankintatoimessa on tunnistettavissa paljon yhtäläisyyksiä teoriassa käsiteltäviin motiiveihin, toimintatapoihin ja haasteisiin. Kaupan omat merkit tunnistetaan myös hyväksi keinoksi lisätä hankintojen vastuullisuutta. Verkkokyselyn tuloksista voidaan nähdä, että työntekijöillä on hyvä osaamis- ja ymmärrystaso vastuullisuusasioista, mutta vastuullisten hankintojen toteuttamisessa koetaan jonkin verran haastavuutta. Myös vastuullisen hankintatoimen ohjaaminen mielletään joissain määrin puutteelliseksi. Tuloksia on analysoitu tuotelinjakohtaisesti ja näin on huomattu merkittäviäkin eroja eri tuotelinjojen työntekijöiden näkemysten ja kokemusten välillä. Analyysin pohjalta on esitetty keinoja, joiden avulla on mahdollista parantaa vastuullisen hankinnan toteuttamista ja sen ohjaamista. The importance of corporate social responsibility in business is increasing which creates entirely new business demands for companies. Purchasing activities play an important role in corporate social responsibility and in this study the focus is in purchasing responsibility. In this study, corporate social responsibility encompasses all three areas of triple bottom line model: social, environmental and financial. The study is implemented as a commission to Kesko Food Ltd. The purpose of the work is to analyze current state of the target company’s purchasing responsibility and its guidance. Thus, the goal of the study is to understand comprehensively purchasing responsibility and how it can be guided. The study investigates the motives, methods and challenges of responsibility in purchasing. In addition, the study focuses on private label brands and special features of them, from the perspective of purchasing activities.
The study is qualitative but it includes also quantitative analysis. Based on Kesko’s reports and reviews, we deepened to Kesko’s responsibility work. After that there is accomplished an online survey about purchasing social responsibility and its guidance, which inquired opinions and knowledge of employees who are responsible for purchasing activities. There is a lot of similarity in Kesko Food’s purchasing responsibility when compared to the motives, methods and challenges discovered in theory part. As a conclusion, private label brands are seen as a good way to enhance purchasing responsibility. The results of the survey confirm that employees of Kesko Food have a good know-how and understanding of purchasing responsibility but employees still experience some challenges in implementation of purchasing responsibility. Employees also perceived a bit insufficiency in guidance of purchasing social responsibility. The results have been analyzed per functional units of Kesko Food and that revealed significant differences in opinions and knowledge between various units. In the end, there is gathered ways to enhance purchasing social responsibility and its guidance.
Tutkimus on kvalitatiivinen, mutta siihen yhdistyy myös kvantitatiivinen analyysi. Empiriassa perehdytään ensin Kesko Oyj:n vastuullisuustyöhön ja sen tavoitteisiin yhtiön omien julkaisujen pohjalta. Tämän jälkeen verkkokyselyn avulla on selvitetty ostotoiminnasta vastaavien työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia hankintatoimen vastuullisuudesta ja sen ohjaamisesta. Ruokakesko Oy:n vastuullisessa hankintatoimessa on tunnistettavissa paljon yhtäläisyyksiä teoriassa käsiteltäviin motiiveihin, toimintatapoihin ja haasteisiin. Kaupan omat merkit tunnistetaan myös hyväksi keinoksi lisätä hankintojen vastuullisuutta. Verkkokyselyn tuloksista voidaan nähdä, että työntekijöillä on hyvä osaamis- ja ymmärrystaso vastuullisuusasioista, mutta vastuullisten hankintojen toteuttamisessa koetaan jonkin verran haastavuutta. Myös vastuullisen hankintatoimen ohjaaminen mielletään joissain määrin puutteelliseksi. Tuloksia on analysoitu tuotelinjakohtaisesti ja näin on huomattu merkittäviäkin eroja eri tuotelinjojen työntekijöiden näkemysten ja kokemusten välillä. Analyysin pohjalta on esitetty keinoja, joiden avulla on mahdollista parantaa vastuullisen hankinnan toteuttamista ja sen ohjaamista.
The study is qualitative but it includes also quantitative analysis. Based on Kesko’s reports and reviews, we deepened to Kesko’s responsibility work. After that there is accomplished an online survey about purchasing social responsibility and its guidance, which inquired opinions and knowledge of employees who are responsible for purchasing activities. There is a lot of similarity in Kesko Food’s purchasing responsibility when compared to the motives, methods and challenges discovered in theory part. As a conclusion, private label brands are seen as a good way to enhance purchasing responsibility. The results of the survey confirm that employees of Kesko Food have a good know-how and understanding of purchasing responsibility but employees still experience some challenges in implementation of purchasing responsibility. Employees also perceived a bit insufficiency in guidance of purchasing social responsibility. The results have been analyzed per functional units of Kesko Food and that revealed significant differences in opinions and knowledge between various units. In the end, there is gathered ways to enhance purchasing social responsibility and its guidance.