Strategian laadintaprosessin haasteet kasvuyrityksissä
Paajanen, Mikko (2017)
Kandidaatintutkielma
Paajanen, Mikko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701311398
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701311398
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja tunnistaa niitä haasteita, joita kasvuyritykset kohtaavat strategian laadintaprosessin aikana. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena on löytää ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin. Tutkimus keskittyy kasvuyrityksiin sillä olettamalla, että niiden johdolla on enemmän haasteita havainnoida optimaalisia strategioita liiketoiminnan kasvattamiselle kuin suuryrityksillä. Kasvuyritykset ovat usein elinkaarensa alkuvaiheessa olevia yrityksiä. Kasvuyritystä määriteltäessä mitataan yleensä henkilöstön kasvua. Myös liikevaihtoa voidaan mitata. Kasvua mitataan yleensä kolmen vuoden ajanjaksoissa ja sitä mitataan keskimäärin vuotta kohden.
Tutkimus toteutuu laadullisena tutkimuksena. Laadullisella tutkimuksella tarkoitetaan tässä yhteydessä puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksessa esiintyvät yritykset omaavat vahvat siteet kasvuyrityksiin ja ovat hiljattain olleet mukana strategian laatimisprosessissa. Haastateltavina toimivat kahden case-yrityksen johtamisesta vastaavat avainhenkilöt, toimitusjohtajat ja hallituksen puheenjohtajat.
Tutkimustulosten perusteella kasvuyritysten kohtaamat haasteet strategian laadintaprosessissa liittyvät usein rahoitukseen tai sen puuttumiseen. Lisäksi tutkimus toteaa kasvuyritysten johtoportaissa ilmenevän sisäisiä ristiriitoja ja eriäviä näkökulmia yritysjohtajien välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että kasvuyrityksiltä puuttuu selkeä suunta ja yhteiset tavoitteet, joiden perusteella yritys voisi ryhtyä laatimaan kasvustrategiaa. Tutkimuksessa selviää myös, että strateginen suunnittelu lisää kasvuyrityksen suorituskykyä ja tehokkuutta. Tutkimuksessa käy ilmi, että kasvuyritykset pyrkivät tyypillisesti valitsemaan liian paljon tavoitteita tai kohderyhmiä. Tällöin yrityksen rajalliset resurssit eivät riitä toteuttamaan aiottua strategiaa. The main goal of this study is to investigate the challenges start-ups face during their strategy planning process. The secondary goal for the study is to find out solutions for the already defined challenges. The study focuses on start-ups with the assumption that they have more challenges in strategy planning than large scale enterprises. Start-ups are often companies in the start of their lifespan. Start-ups are usually defined by personnel growth. Start-ups can also be defined by their revenue. Growth is usually measured in three year cycles, once per year.
The study is conducted as a qualitative study. In this case, qualitative study is being conducted by semi-structured interviews. The companies in question have strong ties to start-up companies and have recently taken part in strategy planning for start-ups. Informants of the study are key personnel in the study companies, CEOs and chairmen of the board for the study companies.
The results of this study show that challenges faced by start-ups in the strategy planning phase are often related to finance or its absence. The study concludes that start-ups face conflicts of interest and differentiation of views between managers inside the start-up company. The study shows that start-ups often lack a clear path and common goals, by which the start-up could start its planning process. The study concludes that strategic planning increases the performance and efficiency of a start-up. The study shows that start-ups typically choose too many goals and focus groups to concentrate on within their strategy. As a result, limited resources of the start-up will not be sufficient to accomplish the intended strategy.
Tutkimus toteutuu laadullisena tutkimuksena. Laadullisella tutkimuksella tarkoitetaan tässä yhteydessä puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksessa esiintyvät yritykset omaavat vahvat siteet kasvuyrityksiin ja ovat hiljattain olleet mukana strategian laatimisprosessissa. Haastateltavina toimivat kahden case-yrityksen johtamisesta vastaavat avainhenkilöt, toimitusjohtajat ja hallituksen puheenjohtajat.
Tutkimustulosten perusteella kasvuyritysten kohtaamat haasteet strategian laadintaprosessissa liittyvät usein rahoitukseen tai sen puuttumiseen. Lisäksi tutkimus toteaa kasvuyritysten johtoportaissa ilmenevän sisäisiä ristiriitoja ja eriäviä näkökulmia yritysjohtajien välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että kasvuyrityksiltä puuttuu selkeä suunta ja yhteiset tavoitteet, joiden perusteella yritys voisi ryhtyä laatimaan kasvustrategiaa. Tutkimuksessa selviää myös, että strateginen suunnittelu lisää kasvuyrityksen suorituskykyä ja tehokkuutta. Tutkimuksessa käy ilmi, että kasvuyritykset pyrkivät tyypillisesti valitsemaan liian paljon tavoitteita tai kohderyhmiä. Tällöin yrityksen rajalliset resurssit eivät riitä toteuttamaan aiottua strategiaa.
The study is conducted as a qualitative study. In this case, qualitative study is being conducted by semi-structured interviews. The companies in question have strong ties to start-up companies and have recently taken part in strategy planning for start-ups. Informants of the study are key personnel in the study companies, CEOs and chairmen of the board for the study companies.
The results of this study show that challenges faced by start-ups in the strategy planning phase are often related to finance or its absence. The study concludes that start-ups face conflicts of interest and differentiation of views between managers inside the start-up company. The study shows that start-ups often lack a clear path and common goals, by which the start-up could start its planning process. The study concludes that strategic planning increases the performance and efficiency of a start-up. The study shows that start-ups typically choose too many goals and focus groups to concentrate on within their strategy. As a result, limited resources of the start-up will not be sufficient to accomplish the intended strategy.