Spend-analyysi ja sen implementointi
Pentti, Joni (2016)
Kandidaatintutkielma
Pentti, Joni
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702201782
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702201782
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tarkastella, kuinka caseyrityksen
hankintoja voidaan tehostaa spend-analyysityökalua apuna käyttäen. Hankintojen
tarkastelussa huomioitiin niiden nykytilanne ja sen sisältämät puutteet yrityksen
tapauksessa. Pääosa empiirisen osion analysoinnista koostui teoriaosassa
määriteltyjen spend-analyysin vaiheiden toteuttamisesta caseyrityksen tilanteessa.
Teoriassa määriteltiin myös spend-analyysin yhteys strategiseen hankintaan.
Tutkimuksessa käytettiin avuksi laadullista tapaus- eli casetutkimusta ja
aineistonkeruumenetelminä toimivat sekundäärinen aineisto ja puolistrukturoitu
haastattelu. Tutkimuksen pohjalta päädyttiin tulokseen, että spend-analyysin avulla
voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä yrityksessä ja, että se tarjoaa
tärkeää informaatiota ja näkyvyyttä yrityksen ostoihin sekä rahankäyttöön.
Tutkimuksen tulokset osoittivat myös kuinka ostajien koulutuksella ja tilausten sekä
tilausjärjestelmien optimoinnilla voidaan kehittää yrityksen hankintaa.
hankintoja voidaan tehostaa spend-analyysityökalua apuna käyttäen. Hankintojen
tarkastelussa huomioitiin niiden nykytilanne ja sen sisältämät puutteet yrityksen
tapauksessa. Pääosa empiirisen osion analysoinnista koostui teoriaosassa
määriteltyjen spend-analyysin vaiheiden toteuttamisesta caseyrityksen tilanteessa.
Teoriassa määriteltiin myös spend-analyysin yhteys strategiseen hankintaan.
Tutkimuksessa käytettiin avuksi laadullista tapaus- eli casetutkimusta ja
aineistonkeruumenetelminä toimivat sekundäärinen aineisto ja puolistrukturoitu
haastattelu. Tutkimuksen pohjalta päädyttiin tulokseen, että spend-analyysin avulla
voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä yrityksessä ja, että se tarjoaa
tärkeää informaatiota ja näkyvyyttä yrityksen ostoihin sekä rahankäyttöön.
Tutkimuksen tulokset osoittivat myös kuinka ostajien koulutuksella ja tilausten sekä
tilausjärjestelmien optimoinnilla voidaan kehittää yrityksen hankintaa.