Kestävän kasvun rakentaminen: Case Makia Clothing Oy
Hirvonen, Mikko (2017)
Pro gradu -tutkielma
Hirvonen, Mikko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702211821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702211821
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kestävää kasvua ja sen rakentumista valitussa case- yrityksessä. Kasvu näyttäytyy moninaisena ja hankalasti tutkittavana ilmiönä, jota tutkijoiden, yrittäjien ja päätöksentekijöiden tulisi ymmärtää paremmin niin yksittäisen yrityksen menestymisen kuin kansantaloudenkin kannalta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, miten case-yritys on onnistunut rakentamaan kestävää kasvua ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kasvun taustalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen case-yrityksenä toimi suomalainen vaateteollisuuden toimialalla toimiva pk-yritys. Tutkimuksen aineistoa lähdettiin keräämään tutustumalla case-yrityksen taloustietoihin ja saatavilla olleeseen sekundääriaineistoon. Tapaukseen päästiin syvemmälle toteutettujen haastatteluiden muodossa, jotka syvensivät sekundäärilähteistä kerättyä tietoa.
Tutkimus osoittaa, että tarkastelujakson aikana case-yritys on käynyt läpi sekä korkean että kestävän kasvun vaiheet. Kestävää kasvua tavoitellessa yrityksen liiketoiminta on tervehtynyt ja tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset. Tutkimuksen perusteella kestävä kasvu on rakentunut strategisen suunnittelun, kannattavuuden parantumisen, sekä oppimisen myötä. Kasvun heterogeeninen luonteen vuoksi tulosten laajempi yleistäminen ei ole mahdollista, mutta tätä tutkimusta voidaan silti pitää eräänlaisena esityönä kestävän kasvun laajemmalle tutkimukselle. This study examines sustainable growth and building it up in chosen case company. Growth shows itself as complex phenomenon that can be difficult to examine. Researchers, entrepreneurs and policy makers should understand growth better and adopt much wider perspective on it; not just for success of a one particular entrepreneur but also as its effect on the economy.
The aim of the study was to examine how the case company has built up sustainable growth and which factors have affected behind the scenes. The case company was a Finnish SME which operates in clothing industry. The empirical study was started by gathering secondary data from various sources and by deepening the research with few interviews.
Based on the results, company has gone true both high and sustainable periods of growth. By choosing to aim for sustainable growth, company’s business has taken a step forward to more promising future. According to the study, sustainable growth has been supported by strategic planning, more profitable operation and by learning. Because of heterogenic nature of growth, these results cannot be matched for any other company or any wider perspective. Still these results can be considered as pre-research for following studies.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, miten case-yritys on onnistunut rakentamaan kestävää kasvua ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kasvun taustalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen case-yrityksenä toimi suomalainen vaateteollisuuden toimialalla toimiva pk-yritys. Tutkimuksen aineistoa lähdettiin keräämään tutustumalla case-yrityksen taloustietoihin ja saatavilla olleeseen sekundääriaineistoon. Tapaukseen päästiin syvemmälle toteutettujen haastatteluiden muodossa, jotka syvensivät sekundäärilähteistä kerättyä tietoa.
Tutkimus osoittaa, että tarkastelujakson aikana case-yritys on käynyt läpi sekä korkean että kestävän kasvun vaiheet. Kestävää kasvua tavoitellessa yrityksen liiketoiminta on tervehtynyt ja tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset. Tutkimuksen perusteella kestävä kasvu on rakentunut strategisen suunnittelun, kannattavuuden parantumisen, sekä oppimisen myötä. Kasvun heterogeeninen luonteen vuoksi tulosten laajempi yleistäminen ei ole mahdollista, mutta tätä tutkimusta voidaan silti pitää eräänlaisena esityönä kestävän kasvun laajemmalle tutkimukselle.
The aim of the study was to examine how the case company has built up sustainable growth and which factors have affected behind the scenes. The case company was a Finnish SME which operates in clothing industry. The empirical study was started by gathering secondary data from various sources and by deepening the research with few interviews.
Based on the results, company has gone true both high and sustainable periods of growth. By choosing to aim for sustainable growth, company’s business has taken a step forward to more promising future. According to the study, sustainable growth has been supported by strategic planning, more profitable operation and by learning. Because of heterogenic nature of growth, these results cannot be matched for any other company or any wider perspective. Still these results can be considered as pre-research for following studies.